8 oktober uitgeroepen tot wereldeierdag

Productschappen Vee, Vlees en Eieren

persbericht nr. 48, d.d. 7 0ktober 1999

8 oktober eerste wereldeierdag

Op initiatief van de International Egg Commission, de IEC, is 8 oktober uitgeroepen tot wereldeierdag. Dit jaar zal die dag voor het eerst als zodanig worden gevierd. Vanuit de opvatting dat het oude vertrouwde eitje de laatste tijd wel wat werd ondergewaardeerd, zullen over de hele wereld activiteiten worden georganiseerd om het ei andermaal positief onder de aandacht te brengen.

De acties zullen zeer verscheiden zijn en variëren van de nodige pogingen om door te dringen tot het Guiness Book of Records, tot en met de publicatie van tientallen nieuwe eierrecepten in regionale Amerikaanse dagbladen.

In Nederland, de grootste eierexporteur ter wereld, zullen de Productschappen voor Vlees, Vee en Eieren aandacht aan het evenement besteden. Een en ander past prima in de onlangs gestarte campagne om ook eieren zo breed mogelijk onder te brengen in het kwaliteitssysteem IKB. De bedoeling is dat op 1 januari 2000 alle eieren in de winkel zijn voorzien van het IKB-keurmerk.

Vanuit consumptief oogpunt sluit het initiatief goed aan bij de recentelijk nogal gewijzigde wetenschappelijke opvattingen over het eten van eieren. Het cholesterol in eieren blijkt, anders dan tot voor kort werd aangenomen, niet of nauwelijks van invloed te zijn op het cholesterolgehalte van ons bloed. Overigens neemt de eierconsumptie in Nederland de laatste jaren weer toe. In 1998 was dat 178 per hoofd.

Een recept: "de herfstuitsmijter met ei"

Nodig: 2 eieren, 2 sneetjes brood, roomboter, eikenbladsla, gehalveerde kersttomaatjes en taugé.

Besmeer het brood met een dun laagje boter en leg de sla erop

Verwarm wat boter in de koekenpan

Bak spiegeleieren

Schep deze op de sla en garneer met de tomaatjes en taugé