Politiebericht regio Groningen

Zaterdag 9 oktober 1999

Dagelijkse persberichten districten Noord, Midden, Oost en West

Delfzijl: Winkeldief aangehouden
De politie heeft vrijdagmiddag een 35-jarige man uit Delfzijl aangehouden toen hij babyvoeding in een supermarkt aan de Vennen had gestolen. De man is na verhoor heengezonden.

Ten Boer: Bromfietser snapt het nog steeds niet De politie heeft vrijdagmiddag een 17-jarige jongen uit Ten Boer bekeurd voor het niet dragen van een helm. Op de Stadsweg werd hij gecontroleerd. Naar zijn zeggen was hij al acht keer eerder bekeurd voor hetzelfde feit en droeg hij nog steeds geen helm.

Delfzijl: Bromfietser onder invloed
De politie heeft vannacht een 22-jarige bromfietser uit Appingedam in de Nieuwstad aangehouden voor het rijden onder invloed (0,8 promille). Hij is met een boete van 190 gulden en een dagvaarding heengezonden.

Bedum: Ongeval
Een 57-jarige vrouw uit Wetsinge is vrijdagmorgen aan haar hoofd gewond geraakt toen ze met haar auto botste tegen de auto van een 37-jarige vrouw uit Assen. Op de kruising Beatrixlaan en de Parallelweg verleende de vrouw uit Westinge geen voorrang. Beide auto raakten zwaar beschadigd. Een dokter wenste het slachtoffer niet.

Ten Boer: Asielzoeker door het lint
De politie heeft vrijdagmiddag een 32-jarige bewoners van het Asielzoekerscentrum in Ten Boer aangehouden voor vernielingen aan het meubilair van het centrum. De man ging op een gegeven moment volledig door het lint en bezocht diverse kamers om daar spullen te vernielen, zoals een computer, kasten en ruiten. De politie kon de man in zijn woonunit aanhouden. Aan het bureau bleek dat de man nog een boete van 318 gulden had openstaan of 22 dagen gijzeling. Aangezien de man niet wilde betalen is hij overgedragen aan de parketpolitie.

Winsum: Uit de bocht
In de bochten van Maarhuizen is vrijdagmiddag een auto tegen een boom gebotst door te hoge snelheid. De 22-jarige bestuurder uit Appingedam reed vanuit de richting van Lauwersoog en raakte in de eerste bocht naast de weg. Een tiental meters verderop knalde hij tegen een boom. De man kwam met de schrik vrij.

Winsum: Auto op spoorbiel
Een 19-jarige man uit Eenrum werd vannacht met zijn auto op de Garnwerderweg door een spoorbiel gelanceerd. De man reed met hoge snelheid en kwam in een scherpe bocht naast de weg. Daar stond een spoorbiel die als veeafrasteringspaal diende. De man reed op de paal en werd verderop gelanceerd. De auto bleek twee gladde banden te hebben. De bestuurder kwam met de schrik vrij.

Zuidwolde/Ten Post: Snelheidscontrole
Op de Groningerweg in Zuidwolde waar een snelheidslimiet van 80 km/u. geldt zijn vrijdag 19 van de 318 gecontroleerde bestuurders bekeurd. De hoogste snelheid was 103 km/u. Op de N360 bij Ten Post werden 486 bestuurders gecontroleerd. 13 bestuurders reden harder dan 80 km/u. met als uitschieter 100 km/u.

Zuidwolde: Fietsers zwaar gewond
Twee mannen van 19 en 29 jaar zijn vrijdagavond op de Westerseweg gewond geraakt bij een ongeval. De twee fietsten elkaar tegemoet. De 19-jarige man uit Groningen had geen verlichting, waardoor de man uit Zuidwolde hem waarschijnlijk niet heeft gezien. Een frontale botsing was het gevolg. De 27-jarige man was er slecht aan toe en werd met spoed overgebracht naar een ziekenhuis in Groningen. De 19-jarige man ging hem achterna met armletsel.

Delfzijl: Mannen aangehouden
De politie heeft vannacht op de Klaverweide twee mannen van 18 en 22 jaar uit Appingedam in Delfzijl aangehouden voor verboden wapenbezit. Toen de agenten de mannen aanspraken zag een agent het handvat van een mes in de hand van de 22-jarige man. Hij werd aangehouden. Toen bleek dat de ander ook een mes bij zich had werd ook hij aangehouden. Beiden zijn voor verder onderzoek ingesloten.

Nieuwwolda: Snelheidsmaniak
De politie heeft vrijdagmorgen op een stuk van de N362 waar 50 km/u. mag worden gereden een 36-jarige man uit Harkema van de weg gehaald, omdat hij werd geklokt met 130 km/u. De man moest zijn rijbewijs inleveren.

Stadskanaal: Winkeldief aangehouden
De politie heeft vrijdagmorgen een 44-jarige man uit Gasselte aangehouden toen hij in een supermarkt aan de Van Boekerenweg Bounty?s had gestolen. De man ontkende en werd na zijn voorgeleiding heengezonden.

Winschoten: Winkeldieven aangehouden
De politie heeft vrijdagmorgen een 52-jarige man uit Winschoten aangehouden toen hij in een winkel aan de Vissersdijk blikjes bier en kipfile had gestolen. De man kreeg een boete van 300 gulden. Een 49-jarige man uit Leeuwarden kreeg een boete die hoger lag. Hij moet 500 gulden betalen omdat hij vrijdagmiddag werd aangehouden toen hij in een schoenenwinkel aan de Langestraat drie paar schoenen had gestolen.

Kropswolde: Misbruik handelaarskenteken
De politie heeft vrijdagmorgen tegen een 51-jarige man uit Meppel proces-verbaal opgemaakt voor misbruik van handelaarskenteken. De man reed over de Woldweg, waar hij werd staande gehouden voor controle. Het kentekenbewijs is in beslag genomen en de man mocht de auto van het bureau halen met een autoambulance nadat hij voor in totaal 780 gulden aan bekeuringen in ontvangst had genomen.

Hoogezand: Auto niet in orde
De politie heeft vannacht op de Stationsweg een 55-jarige man uit Hoogezand voor in totaal 420 gulden bekeurd, omdat hij in een auto reed, die een jaar geleden al gekeurd had moeten zijn. De auto had twee gladde banden en de verlichting was kapot.

Veendam: Bromfietser zonder helm
De politie heeft vannacht een 19-jarige man uit Veendam voor de vijfde maal bekeurd voor het niet dragen van een helm. De man werd op de Finse Golf staande gehouden, nadat hij eerst vanaf de Westereems voor de politie was gevlucht. De bromfiets is inbeslaggenomen.

Veendam: Bromfietsers onderuit
Een 55-jarige man uit Veendam is vrijdagmiddag met zijn scooter tegen twee auto?s gebotst toen hij op de Nijverheidslaan niet op tijd zag dat auto?s op de rijbaan stilstonden. De man liep geen letsel op. Op de Goudlaan raakte vrijdagmiddag een 16-jarige jongen gewond toen hij geen voorrang kreeg van een 27-jarige automobilist uit Kiel Windeweer. De jongen botste tegen de auto en werd voor onderzoek overgebracht naar een ziekenhuis in Stadskanaal.

Leek: Bromfiets met gebreken
Een 19-jarige bromfietser ontving vrijdagmiddag in totaal voor 290 gulden aan bekeuringen toen hij gecontroleerd werd op de Lindensteinlaan. De bromfiets vertoonde een tiental gebreken, waaronder een ondeugdelijke reminrichting en een los voorwiel. Ook had de man geen bromfietscertificaat.

Snelheidscontroles in district West
De politie heeft vrijdag op diverse plaatsen snelheidscontroles uitgevoerd. Op de Eenrumerweg in Baflo reden twee van de 54 bestuurders 59 km/u. terwijl 50 is toegestaan. Op de N361/Marneweg in Lauwersoog reden 11 van 45 gecontroleerde bestuurders te snel. De hoogste snelheid was 79 km/u. terwijl 60 is toegestaan. Op de Schouwerzijlsterweg in Winsum reden 5 van de 18 gecontroleerde bestuurders te snel. Hoogste snelheid bedroeg 61 km/u. in de bebouwde kom. Op de Tinallingerweg in Baflo waar 50 km/u. mag worden gereden waren 2 van de 25 gecontroleerde bestuurders in overtreding. De hoogste snelheid was 78 km/u. Binnen de bebouwde kom van Tolbert werden 47 bestuurders gecontroleerd. Een bestuurder ging in de fout met een snelheid van 63 km/u. Op de Auwemalaan in Leek reden vier van de 44 bestuurders te snel. De hoogste snelheid was 75 km/u. terwijl 50 is toegestaan. Alle overtreders ontvangen binnenkort persoonlijk bericht van hun overtredingen.

Ulrum/Aduard: Bromfietsers in de fout
De politie heeft vrijdagmiddag een 16-jarige jongen uit Ulrum in zijn woonplaats op de Noorderstraat bekeurd. De bromfiets was niet verzekerd en tevens flink opgevoerd. Het voertuig staat bij het bureau voor een technisch onderzoek.
Een 18-jarige man uit Groningen werd vrijdagavond op de Oostumerweg in Aduard eveneens bekeurd voor een onverzekerde bromfiets. Daarnaast kreeg hij een boete voor het niet dragen van een helm, het niet voeren van licht en het niet hebben van een bromfietscertificaat. De bromfiets staat eveneens aan het bureau voor nader onderzoek.

Grootegast: Vrouw gewond na val
Een 29-jarige vrouw is vrijdagmorgen gewond geraakt toen zij in de portiek van haar bovenwoning van de trap viel. Op straat zakte de vrouw in elkaar. Ze is met een hevig bloedende hoofdwond overgebracht naar een ziekenhuis in Groningen.

Leek: Ongeval
De auto van een 40-jarige vrouw uit Leek moest vrijdagmorgen worden afgesleept nadat zij vanaf de Windsingel de Auwemalaan wilde opdraaien. Ze verleende daarbij geen voorrang aan een 49-jarige automobiliste uit Oldehove met als gevolg een botsing. Er deed zich geen persoonlijk letsel voor.

Tolbert: Auto over de kop
Een 27-jarige vrouw uit Niekerk belandde vrijdagmorgen op de Mensumaweg in de sloot toen ze na een heftige stuurreactie de controle kwijt raakte. De auto ging in de sloot vervolgens over de kop. De bestuurster kwam met de schrik vrij. De auto was volledig vernield.

Voor nadere informatie via bureau Voorlichting, tel. 050 599 5010