Politieberichten stad Groningen

Zondagochtend 10 oktober 1999

Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

Vernieling politiebureau
Een 27-jarige man uit Groningen werd zaterdagochtend aangehouden op de West Indischekade. De man had zich eerder gemeld bij het politiebureau aan de Korreweg om aangifte te doen. Toen dit bureau gesloten bleek te zijn vernielde de man een intercom en kaartlezer en ging er van door. Even later meldde hij zich telefonisch vanaf de West Indischekade met de mededeling aangifte te willen doen. Op de West Indischekade troffen agenten hem aan. Hij verklaarde de vernieling te hebben gepleegd omdat het hem allemaal te lang duurde. Aan het bureau mocht hij aangifte doen en kreeg hij een proces verbaal voor de vernielingen aan het bureau.

Alcohol leidt tot baldadigheid
Twee stad Groninger studenten werden zaterdagochtend op het Boterdiep aangehouden. Beide heren waren behoorlijk onder invloed van alcohol en lieten aan voorbijgangers regelmatig hun ?blote kont? zien. Bovendien schopten ze langs de wegstaande vuilniszakken over straat. Na verhoor aan het bureau mochten ze hun roes thuis uitslapen.

Inbreker op heterdaad betrapt
Agenten konden zaterdagmiddag een 31-jarige man uit Groningen op heterdaad betrappen bij een woning inbraak. Een 12-jarige jongen waarschuwde passerende agent dat een man probeerde op de Bentismaheerd een woning binnen te dringen. Toen de politieagenten een onderzoek instelden zagen ze de verdachte juist een brandgang uitkomen. Hij bleek een vuilniszak met diverse goederen bij zich te hebben en onder zijn jas droeg de verdachte een gestolen schoudertas. De man werd ingesloten.

Vals geld
Een 13-jarige jongen uit de stad Groningen trachtte zaterdagavond op de kermis aan de Diamantlaan een vals bankbiljet van honderd gulden te wisselen. De kermisexploitant had echter snel in de gaten dat het een vals biljet was en greep de jongen in de omgeving van de kermis alsnog in zijn kraag. Het gekregen geld bleek inmiddels verdwenen. Nadat de jongen aan het bureau was gehoord gaf hij aan in opdracht van anderen het geld te hebben moeten verzilveren. Hij werd overgedragen aan zijn moeder, die de kermisexploitant schadeloos stelde.

Diefstal broeken
Op het Zuiderdiep is zaterdagmiddaag een 28-jarige man uit Dordrecht aangehouden. De man bleek vanuit een winkel inde Poelestraat twee broeken te hebben gestolen. Het personeel achtervolgde de man en waarschuwde de politie. Na zijn aanhouding bleek de man twee broeken verstopt te hebben in zijn eigen broekspijpen. De man werd ingesloten.

Beroving
Op de Munnekeholm is zaterdagavond een 19-jarige vrouw uit Groningen beroofd. De vrouw had juist gepind bij een pinautomaat, toen zij door een ongeveer 25a30 jarige man werd bedreigd met een mes. Zij trachtte te vluchten, maar nadat de verdachte achter haar aankwam gaf zij hem alsnog haar geld. De man vluchtte vervolgens de stad in.

Vechtpartij
Bij een vechtpartij in de Peperstraat raakte afgelopen nacht een man uit Groningen gewond. Het slachtoffer werd door een groep mannen zonder enige aanleiding mes een mes gestoken. Het slachtoffer werd met een steekwond in zijn onderarm naar het ziekenhuis gebracht, waar de wond werd gehecht. In de loop van de nacht kreeg de politie nog een tweetal meldingen over de overlast veroorzakende groep. Er zijn geen verdachten aangehouden.

Aanrander op heterdaad gepakt
Door twee getuigen van een aanranding kon afgelopen nacht een 45-jarige man uit Groningen worden gepakt. De verdachte had op het trapje van het Herewegviaduct een 34-jarige vrouw uit Groningen tegen de grond gewerkt, waarna hij haar in haar kruis greep. Toen de vrouw begon te gillen vluchtte de dader. De getuigen wisten de man echter te grijpen en over te dragen aan de politie. De verdachte is ingesloten.

Diefstal sigaretten
Bij een inbraak in een supermarkt aan het Floresplein zijn afgelopen nacht sigaretten weggenomen. De daders kwamen de winkel binnen door de ruit van een toegangsdeur te vernielen met een straatklinker. In de winkel braken de verdachten een schap open en gingen er met diverse pakjes sigaretten vandoor.

Botsing met geparkeerde auto
Bij een botsing met een geparkeerde auto moesten afgelopen nacht drie gewonden naar een ziekenhuis worden gebracht. Een 19-jarige bestuurder van een personenauto raakte op de Peizerweg met zijn auto in een slip en kwam vervolgens tegen een geparkeerde auto tot stilstand. De bestuurder raakte daarbij gewond aan zijn gezicht, onderarm een knie. Ook twee andere inzittenden liepen letsel aan het gezicht op. Zij werden allen naar een ziekenhuis gebracht. Drie andere inzittenden konden zonder noemenswaardig letsel huiswaarts keren. De auto is zwaar beschadigd afgevoerd.

Ongeval met alcohol
Een 27-jarige man uit Hoogezand is afgelopen aan de Goeman Borgesiuslaan in Hoogezand aangehouden. De man bleek in de Oude Kijk in?t Jatstraat een fietser van de weg te hebben gereden, waarna hij doorreed. Op grond van het kenteken kon de politie de man achterhalen. De bestuurder bleek onder invloed van alcohol. Een onderzoek gaf ruim 1.5 promille alcohol aan. Het rijbewijs van de bestuurder is ingevorderd. De man werd ter ontnuchtering ingesloten.

Voor nadere informatie afdeling voorlichting tel. 050-5995010