NVJ neemt afscheid van Henk Kool met mini-symposium

Datum nieuwsfeit: 11-10-1999
Nederlandse Vereniging van journalisten

Afscheid Henk Kool
'Zelfstandig, maar iets minder chique'
Als journalistiek niet meer het hoofdberoep vormt dan komt er een einde aan het A-lidmaatschap. Dat geldt ook voor vice-voorzitter Henk Kool. Zijn benoeming tot directeur van het Nederlands Participatie Instituut dwingt hem ertoe het bestuur van de vereniging vaarwel te zeggen. Bij zijn afscheid wenst hij ons een "zelfstandige vereniging, maar wel iets minder chique".

Den Haag is zijn stad. Journalistiek is voor hem een verslaving. Als verslaggever voor NRC Handelsblad legde hij onder meer het gesjoemel in het Haagse welzijnswerk bloot. Vanaf 1996 nam hij al afstand van het werk op straat. Hij was de afgelopen jaren adjunct-hoofdredacteur van Radio West, docent radio aan de School voor Journalistiek en freelancer. De journalist die de 'macht' jarenlang controleerde, maakt tegenwoordig voor de PvdA deel uit van de gemeenteraad. Raadswerk en journalistiek komen nog samen in een column voor het blad Binnenlands Bestuur.
In het NPI- kantoor aan de Koninginnegracht lijkt hij het journalistieke vak nog wel te missen. De dynamiek van journalistiek - elke dag druk met nieuwe items - heeft plaatsgemaakt voor één onderwerp: de participatie van werknemers in bedrijven. Geen korte kicks, maar werk voor de lange termijn. Dat moet wennen. Wel wil hij journalisten waarschuwen voor nog meer haast. "De omloopsnelheid van het nieuws wordt almaar groter. Er lijkt minder ruimte te zijn voor verhalen. Wat vandaag opkomt is morgen alweer vergeten. Dan worden journalisten lettertikkers en gaan verbanden verloren. Terwijl het toch ook gaat om duiding van het nieuws." De NVJ heeft volgens hem wat dat betreft een taak. Bijvoorbeeld op afdelingsniveau zouden journalisten vaker samen moeten worden gebracht om zich te bezinnen op de inhoud van het vak.

Zeven jaar vervulde Henk Kool een bestuurszetel. In het algemeen bestuur behartigde hij - na het vertrek van Willem Reijn - het arbeidsvoorwaardenbeleid. Ook vertegenwoordigde hij de NVJ in het Federatiebestuur van de vakcentrale FNV. Om zich daar sterk te maken voor de positie van de kleine bonden tegenover de door fusiekoorts bevangen vakbondsgiganten als FNV Bondgenoten. Aan de trend tot schaalvergroting hoeft de NVJ van hem beslist niet mee te doen. De vereniging kan bloeien op eigen kracht.
"De NVJ moet absoluut zelfstandig blijven. Het bijzondere karakter van de NVJ maakt dat noodzakelijk. We zijn niet alleen een vakbond die CAO's afsluit, maar ook een beroepsorganisatie die bijzondere belangen als de vrije pers verdedigt. Ik moet er niet aan denken dat afwegingen in de strijd voor een pluriforme en vrije pers in een grote vakbondsorganisatie tegenover de looseisen in kleinmetaal of industrie komen te staan."
Al mag de vereniging wel wat minder 'chique' worden. Leden vragen een steeds betere dienstverlening. Aan de andere kant heeft de NVJ zich heel vaak afzijdig gehouden van FNV diensten als bijvoorbeeld ledenverzekeringen. De Countdown Card is slechts na grote aarzelingen beschikbaar gesteld.
"Zelfstandigen-zonder-personeel krijgen steeds meer aandacht bij verschillende bonden. Daarvoor worden met steun van de vakcentrale bijzondere producten ontwikkeld. De NVJ - met steeds meer freelancers- kan aan die ontwikkelingen niet voorbijgaan." Hij denkt dan aan verzekeringen, steun bij incasso-problemen of specifiek advies bij de opzet van een bedrijf. Dat hoeft de vereniging niet allemaal op eigen houtje te doen.

Een ander punt van zorg is de hoge werkdruk op het verenigingssecretariaat en de problemen voldoende vrijwilligers te vinden om de vereniging te besturen. "Het secretariaat wordt zwaar belast. De kwaliteit van het bestuur van de vereniging staat onder druk. Het wordt steeds moeilijker daarvoor voldoende goede mensen met voldoende vrije tijd te vinden. Dat is niet alleen een probleem van de NVJ. Heel veel sectoren kennen dergelijke problemen. Wellicht is het een oplossing voor een deel over te gaan op betaalde bestuurders." Hij formuleert het voorzichtig. De kosten van een dergelijke operatie zijn hoog. Ook benadrukt Kool dat vrijwilligers altijd onmisbaar zijn om de banden met het werkveld veilig te stellen.

Ten slotte vraagt hij aandacht voor de aandachtsvelden van de vereniging. Het bestuursbesluit journalisten actief met nieuwe media apart te organiseren heeft zijn hartelijke instemming."Steeds meer journalisten werken voor internet. Soms zichtbaar op de startpagina's van providers, maar nog vaker binnen intranet. Gesloten netwerken voor bepaalde branches, waar zakelijke informatie wordt aangevuld met boodschappen van journalistieke aard. Voor gemeenten, in de reiswereld. Die almaar groeiende groep moeten wij ook onderdak bieden."
Het afscheid van de vereniging zal wat hem betreft geen definitief afscheid te zijn. Hij blijft B-lid. De NVJ mag een beroep op hem doen. Bijvoorbeeld voor CAO- onderhandelingsdelegaties.

Symposium
Het vertrek van Henk Kool wordt gevierd met een mini-symposium op 11 oktober in Nieuwspoort in Den Haag. Aanvang: 15.30 uur. Meer informatie over het programma in de volgende editie van het verenigingsnieuws.