Politiebericht Hollands Midden

Afkomstig van: Frank Vergeer
Datum: 11 oktober 1999

Landelijke Politiedag in Hollands Midden redelijk succes

De 1e Landelijke Politiedag is bij Politie Hollands Midden op bescheiden schaal gehouden. Zeven teams stelden afgelopen zaterdag hun bureau open, waaronder een drietal districtsbureaus. Het thema handelde dit jaar over de jeugd. In de Duin- en Bollenstreek hadden Noordwijkerhout en Lisse Katwijk en Oegstgeest hun bureaus opengesteld voor een deel van de dag opengesteld voor het publiek Kinderen kregen kleurplaten en konden o.a. vraag- en antwoordspelletjes doen met aanwezige agenten. In deze plaatsen was toch nog sprake van een redelijk bezoekersaantal. In Waddinxveen was het districtsbureau aan de Limaweg van 10.00 uur tot 15.00 uur voor het publiek geopend. Het was er gezellig druk, zeker in de middag. Veel jongeren in de leeftijd tussen 8 en 14 jaar bezocht het bureau. In het bureau waren stands gemaakt o.a. over preventie, het project Doe Effe Normaal en over het werk van de technische recherche. Bij het bezoek van de stands konden vragen worden ingevuld, waar een prijs aan verbonden was. In de Krimpenerwaard waren én het districtsbureau én het bureau in Lekkerkerk geopend voor het publiek. Aanwezige agenten gaven uitleg over het werken bij de politie. Hier was sprake van een matig bezoekersaantal. Als oorzaak werd genoemd dat er te weinig publiciteit vooraf over gegeven was.

Rijden onder invloed Noordwijk/Noordwijkerhout
Zaterdagnacht is een 22-jarige Katwijker aangehouden voor rijden onder invloed. Hij bleef met groot licht aan achter een politievoertuig rijden. Dit viel op, dus werd hij aan de kant gezet. Op het bureau blies hij 695 ug/l. Zijn rijbewijs is ingevorderd. Dezelfde nacht werd op de 's Gravendamseweg een 59-jarige bestuurder van een personenauto aangehouden, omdat hij over de weg slingerde. Op het bureau blies de man 250 ug/l/ Hem is een transactie aangeboden en hij kreeg een rijverbod van een uur.

Vechtpartij tussen Noordwijkers en Noordwijkerhouters Noordwijkerhout
Op zaterdagavond, omstreeks 20.00 uur, heeft nabij de rotonde Leeuwenhorst een vechtpartij plaatsgevonden tussen een groep Noordwijkers en een groep Noordwijkerhouters. In totaal zouden hierbij ongeveer 40 man bij betrokken zijn geweest. De vechtpartij was van tevoren afgesproken. Over en weer is gebeld met gsm's en daarbij werd o.a. de afspraak gemaakt om elkaar op het genoemde tijdstip te treffen. Er is over en weer geslagen met houten voorwerpen. Ook is een 2 meter lange ketting aangetroffen op de plaats van de vechtpartij. De politie stelt een nader onderzoek in.

Woninginbraken Rijnsburg/Oegstgeest
Afgelopen weekend zijn in een viertal woningen ingebroken. In Oegstgeest aan de Van Brouckhovenlaan werd een raam gefroceerd. Daar werd o.a. een antieke barometer, met een lengte van ongeveer 1 meter, weggenomen. Aan de Groenhoevelaan, ook in Oegstgeest werd een raam aan de achterzijde van de woning geforceerd. Vermoedelijk is daar niets weggenomen, want de aangever kwam net na het forceren van het raam thuis. Hij zag twee mannen op bromfietsen wegrijden. Zij droegen donkere helmen en reden weg in de richting van de Oegstgeesterweg. In Rijnsburg werd een achterraam van een woning geforceerd en werd door de dader(s) een GSM en sieraden weggenomen. Buurtonderzoek leverde hier nog niets op. Wel zijn preventieadviezen afgegeven aan de bewoners en hun buren. Nep-monteur actief Roelofarendsveen
Een 75-jarige vrouw uit Roelofarendsveen is het slachtoffer geworden van een nep-monteur van het waterleidingsbedrijf. De vrouw liet de man binnen omdat hij naar zijn zeggen de leiding kwam ontluchten. De man ging o.a. naar de slaapkamer. Daar werd een geldbedrag weggenomen. Met een smoes verliet de man de woning en kwam niet meer terug. De politie adviseert in dergelijke gevallen altijd te vragen naar een geldige legitimatie. Overigens komt het waterleidingbedrijf nooit onaangekondigd op bezoek.

Bejaarde dame op straat beroofd Leiderdorp
Een 85-jarige vrouw uit Leiderdorp is vrijdagmiddag, omstreeks 15.30 uur beroofd van haar tas met daarin haar portemonnaie. De vrouw was bij haar woning aangekomen, gelegen aan de Cor Gordijnsingel. Zij wilde haar tuinhekje openmaken om naar haar woning te gaan. Op dat moment greep een jongen haar tas en rende weg, richting Cor Gordijnsingel. De vrouw is de jongen nog achterna gelopen en daarbij zag zij nog een andere jongen verschijnen, die de tas van de dader overnam. Dfe twee jongens renden verder in de richting van de bloemenstal. De politie heeft direct de omgeving uitgekamd, maar trof de jongens nergens meer aan. De aangifte is opgenomen en de signalementen zijn opgenomen.

Aanrijding na het niet verlenen van voorrang Leiden Op de Boshuizerkade in Leiden ontstond vrijdagavond een aanrijding tussen twee auto's. Een 71-jarige automobilist uit Leiden verleende op de kruising met de Boshof geen voorrang aan een 22-jarige Leidse automobilist. Bij de aanrijding raakte het voertuig van de 22-jarige in de sloot. Beide bestuurders werden met onbekend letsel overgebracht naar het LUMC.

Racefietser aangereden Leiden
Zondagmorgen raakte een 34-jarige racefietser gewond bij een aanrijding met een auto op de Hoge Rijndijk in Leiden. De 33-jarige Leidse automobiliste zag bij het linksafslaan de over het fietspad rijdende racefietser over het hoofd. Hij is met onbekende verwondingen overgebracht naar het Rijnland Ziekenhuis in Leiderdorp.

2x onder invloed Leiden
De politie heeft het afgelopen weekend in Leiden twee autobestuurders met teveel alcohol op achter het stuur betrapt. Op de Morsstraat en de Lage Morsweg liepen een 51-jarige Leidenaar en een 19-jarige Leidenaar tegen de lamp. Bij de ademanalyse vertoonden ze beiden een promillage van 1.05.

Politie komt te vroeg voor inbreker Leiden
Voor een 30-jarige inwoner van Leeuwarden kwam de politie zaterdagmorgen te vroeg. De man had zich inmiddels toegang verschaft in een bedrijfspand aan de Einsteinweg. Voordat hij kans zag daar goederen weg te nemen verscheen de politie. Deze had het inbraak-alarm gekregen van een beveiligingsbedrijf. De politie nam de verdachte mee naar het bureau. Na verhoor is hij in de loop van de morgen weer vrijgelaten. De man zal zich te zijner tijd nog voor zijn daad moeten verantwoorden bij de rechter.

Jongelui beroven fietser Leiden
Vrijdagavond werd een 19-jarige fietser uit Leiden van zijn portemonnee beroofd door drie jongens. De fietser reed over de Anthony Duycklaan toen hij onder bedreiging met geweld zijn portemonnee met inhoud moest afgeven aan een van de drie. De jongelui reden daarna weg op een snorfiets en fiets. De politie stelt een onderzoek in.

Leidenaar voorkomt dat hij wordt beroofd en zorgt voor aanhouding rovers Leiden Een kordaat optredende 29-jarige Leidenaar voorkwam zaterdagmorgen dat hij op de Rijnsburgerweg van zijn portemonne werd bestolen door drie jongens. De man werd met zijn vrouw door het drietal aangesproken en wilden zijn portemonnee hebben. Doordat het slachtoffer de karatesport machtig was, wist hij het drietal op afstand te houden. Zij bliezen dan ook onmiddellijk de aftocht. Zijn vrouw lichtte direct personeel van de NS-fietsenstalling in die de politie inseinde. Dankzij een goed signalement kon de politie de drie nabij het Poortgebouw aan de Rijnsburgerweg aanhouden. Het drietal, twee 17-jarigen uit Oegstgeest en 18-jarige Leidenaar, zijn in de avond weer vrijgelaten nadat tegen hen proces-verbaal is opgemaakt.

Geweld Leiden
Vier jongelui in de leeftijden van 22 tot en met 28 jaar en afkomstig uit Alphen en Leiden, werden zondagmorgen op de Lammermarkt zonder aanleiding door een vijftal onbekende jongens mishandeld. De vier liepen over de Lammermarkt toen een van de onbekende jongens tegen een van de vier liep. Daarna begon het vijftal in te slaan op deze jongen. Het geweld verplaatste zich vervolgens naar de andere drie. De vier liepen bloedneuzen en blauwe plekken op. De politie is op zoek naar de geweldplegers. De aangevers spraken van Marokkaans jongeren in de leeftijd van ongeveer 18 jaar waarvan er een een haarstaart had.

Verkeersongeval letsel Alphen aan den Rijn
Zaterdagavond iets voor 21.00 uur is op de kruising van de Bedrijfsweg met de Eikenlaan een aanrijding gebeurd. Een 26-jarige vrouw uit Apeldoorn kwam uit de richting van de Produktieweg over de Bedrijfsweg en wilde de Eikenlaan oversteken. Aan een van rechts komende auto verleende zij geen voorrang. Niemand raakte ernstig gewond. De bestuurdster bleek onder invloed van alcohol; 350 microgram; 0,80 promille. Tegen haar wordt proces-verbaal opgemaakt.

Rijbewijs ingevorderd Nieuwkoop
Op de Bachsingel is zondagmorgen iets voor 05.00 uur een 45-jarige man uit Nieuwkoop door de politie gecontroleerd. De auto reed al slingerend over de Kennedylaan. Op de Bachsingel werd de auto naar de kant gedirigeerd. De man blies 695 microgram; ruim anderhalf promille. Het rijbewijs van de Nieuwkoper werd ingevorderd.

Ingebroken Aarlanderveen
Toen de 45-jarige bewoner van een woning aan het Van der Leeplein zaterdagavond 20.00 uur thuiskwam zag hij dat bij de buren de achterdeur openstond. Terwijl zijn vrouw de politie belde, nam de man poolshoogte. Hij zag twee mannen de Dorpsstraat inlopen en is er met een buurtbewoner achteraan gerend. De vermoedelijke inbrekers wisten te ontkomen. Uit de woning bleek een geldbedrag te zijn gestolen. De twee buurtbewoners hebben de politie een goed signalement van de daders kunnen geven. Ook is het type en kenteken bekend van de auto waarmee het tweetal vermoedelijk is weggereden.

Aangifte Alphen aan den Rijn
Zondagmorgen 02.00 uur is gevochten in een horeca-gelegenheid aan de Van Nesstraat. Aanleiding was een klant die zichzelf achter de bar aan een biertje wilde helpen. Hierdoor ontstond ruzie met een tweede bezoeker die erop uitliep dat de 37-jarige man uit Aarlanderveen door meerdere bezoekers werd mishandeld. In de vechtpartij werden biljartkeus en barkrukken als slagvoorwerp gebruikt. Het slachtoffer wist uiteindelijk het pand te verlaten, waarna hij bij een willekeurige buurtbewoner aanbelde en om hulp vroeg. De man is met een ambulance naar het Groene Hart ziekenhuis in Gouda gebracht. Een 27-jarige vrouw zal nog aangifte doen tegen de Aarlandervener. Zij heeft klappen in het gezicht gekregen en is door een kennis naar het Rijnland ziekenhuis in Leiderdorp gebracht. De politie onderzoekt ieders aandeel in de vechtpartij.

Alcoholcontrole Alphen en omstreken
Afgelopen weekeinde heeft de politie op diverse lokaties alcoholcontroles gehouden. Zaterdag werden tussen 14.00 en 22.00 op lokaties in Alphen en Zevenhoven 176 bestuurders gecontroleerd op het gebruik van alcohol. Veilig Verkeer Nederland bood mensen de gelegenheid om in een rij-simulator de invloed van alcohol op het rijgedrag te ervaren. Zondag werden tussen 13.00 en 21.00 uur in Alphen, Nieuwkoop, Langeraar en Ter Aar totaal 532 bestuurders gecontroleerd. Vier bestuurders bleken onder invloed te zijn; er werden gehaltes gemeten tussen de 325 en 565 microgram. Alle vier kregen een transactie aangeboden. De politie is over het alcoholcontroleweekeinde tevreden. De controle tijdstippen lagen weliswaar niet in de nacht. Hopelijk dragen de controles eraan bij dat automobilisten hun verantwoordelijkheid serieus nemen en niet achter het stuur kruipen als ze onder invloed van alcohol zijn.

Aangifte Boskoop
Zondagavond 21.15 uur bemerkte een 21-jarige man uit Boskoop dat de fiets die hij in de Bootstraat had gezet gestolen was. In de omgeving; achter de Bootstraat vond hij de fiets, nog steeds op slot, terug. Toen de man de fiets weghaalde, kwam een man op hem af. Er werd over en weer gescholden en geslagen. De Boskoper heeft aangifte gedaan van diefstal en van mishandeling.

Auto te water Driebruggen
Op zondag 10 oktober omstreeks 18.30 uur reed een 25-jarige inwoonster uit Driebruggen over de Laageind in Reeuwijk en reed in de richting van de Weiweg. Zij week uit voor een overstekende eend en raakte daardoor in de berm en in de slip. Hierbij raakte zij drie bomen en kwam uiteindelijk in het water terecht. Zij kon het voertuig op eigen kracht verlaten.

Beroving Gouda
Op zaterdag 9 oktober omstreeks 4.30 uur liep een 32-jarige inwoner uit Gouda over de Lange Groenendaal richting de Raam. De man werd aangesproken door drie jongeren die hem vroegen of hij geld bij zich had. De man liep door maar werd door twee jongens tegengehouden. Een van hen had een mes, waarmee hij de Gouwenaar in de arm sneed. De man gaf hierna zijn portomonnee af. Het slachtoffer is meegenomen naar het ziekenhuis.

Vechtpartij Gouda
Op zaterdag 9 oktober omstreeks 1.30 uur vond in een horecagelegenheid aan de Zeugstraat een vechtpartij plaats. Een aantal jongeren gedroeg zich vervelend ten opzichte van het overige publiek. Eén van de portiers sprak hen aan op hun gedrag, waarna een vechtpartij onstond. De andere portiers schoten te hulp en zorgden ervoor dat de groep naar buiten werd begeleid. De horeca gelegenheid werd vervolgens gesloten. De politie stelt een nader onderzoek in.

Man ernstig mishandeld Gouda
Zaterdagnacht, omstreeks 04.50 uur kwam bij de meldkamer van politie Hollands Midden een melding binnen dat bij de Jan Ligthartschool, gelegen aan de Prins Hendrikstraat te Gouda, sprake was van aanzienlijke geluidsoverlast. Twee surveillanceauto's gingen direct terplaatse en troffen bij de Jan Ligthartschool een hevig aan het hoofd bloedende man aan. De man, een 30-jarige buurtbewoner, was -volgens zijn eveneens aanwezige echtgenote- ernstig mishandeld door een groep Marokkaanse jongeren. De daders waren inmiddels gevlucht. De politie liet meteen een ambulance komen en de man werd overgebracht naar het Groene Hart Ziekenhuis. Daar constateerde men ernstig hoofdletsel. Later op de dag heeft men de man overgebracht naar het Westeinde Ziekenhuis in Den Haag. Daar is de man geopereerd. Hij verkeert niet in levensgevaar. Aanleiding voor deze mishandeling was het feit dat de jongeren geluidsoverlast veroorzaakten. De man en zijn echtgenote waren naar aanleiding daarvan op de groep afgestapt om kenbaar te maken dat zij er genoeg van hadden. Hierop keerde de groep zich met name tegen het slachtoffer. De politie van het district Waag en Wiericke heeft inmiddels een team van 5 rechercheurs op deze zaak gezet. Daarnaast heeft de technische recherche een onderzoek op de plaats van het delict ingesteld om eventuele sporen veilig te stellen. Ook is gisteren en vandaag een uitgebreid buurtonderzoek gehouden. Deze onderzoeken hebben tot op heden nog niet geleid tot aanhouding van de verdachten. De recherche wil nog wel in contact komen met eventuele getuigen. Met name willen zij in contact komen met een jongeman en een jonge vrouw, die tijdens de mishandeling langs liepen. Mogelijk dat zij meer informatie kunnen geven over de verdachten en/of hun voertuigen. Getuigen kunnen contact opnemen met de politie in Gouda, tel. 0182-587777.

Noot voor de redactie /

Noot voor redacties