Landelijke loopbaanservice voor leden FNV Bondgenoten

Landelijke loopbaan-service voor leden FNV Bondgenoten

'De bond als coach'
Landelijke loopbaanservice voor leden FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten gaat zijn leden uitgebreid loopbaanbegeleiding aanbieden. Vanmorgen besloot de grootste bond van Nederland tot deze nieuwe service op basis van een ondernemingsplan dat in samenwerking met bureau Berenschot is opgesteld. De dienstverlening zal kwalitatief vergelijkbaar zijn met die van commerciele aanbieders. Als de nieuwe dienst helemaal op toeren is, kan de bond per jaar bijna 5500 keer een lid behulpzaam zijn bij het zetten van een volgende stap in de loopbaan.

De bond gaat ervan uit dat werknemers een blijvende, eigen verantwoordelijkheid hebben voor het verbeteren van hun kansen op de arbeidsmarkt (employability). Uit een haalbaarheidsonderzoek en een proef in de regio Rotterdam bleek al, dat ze daarbij graag ondersteuning van hun vakbond zoeken: 'de bond als coach'. Bij de Rotterdamse proef werd gebruik gemaakt van vrijwilligers als trainers, met name leden met ervaring uit de wereld van de zakelijke dienstverlening. Ook de definitieve opzet zal uitgaan van de gedachte: 'leden helpen leden'. Voor de organisatie van het netwerk, kwalificatie-onderhoud en kwaliteitsborging wordt een landelijk kenniscentrum ingericht. De kosten daarvan bedragen ruim een miljoen per jaar. Het kenniscentrum zorgt er ook voor, dat de trainers worden gevoed met de kennis van de bond over de sectorale arbeidsmarkt. Andersom moet de bond voor zijn sectorale cao-beleid lering trekken uit de ervaringen van de deelnemers. Begin volgend jaar wordt de nieuwe dienst gestart in andere windstreken. Op de regiokantoren in Amsterdam en Utrecht kunnen leden volgend jaar terecht voor de gratis spreekuren. In 2001 bieden de regiokantoren in Groningen, Deventer, Weert en Bergen op Zoom de service aan. Doel is, dat uiteindelijk alle 75 zogeheten 'ledenservice-punten' in het land loopbaanspreekuren houden (2003), samen een kleine 3500 per jaar. Een intensievere vorm van begeleiding is een complete loopbaantraining van zes of zeven dagdelen. Deelnemers krijgen een uitgebreide loopbaan-orientatie en de gelegenheid hun vaardigheden aan te scherpen. De bond verwacht op deze manier jaarlijks vijfhonderd leden te kunnen helpen. Verder kunnen meer dan 1500 leden per jaar deelnemen aan workshops. Deze duren een dagdeel, of meer, als ook een sollicitatietraining nodig is. Voor de vijftien bedrijfsgroepen, waaruit FNV Bondgenoten bestaat, kan de nieuwe dienst bovendien loopbaanbegeleiding 'op maat' ontwikkelen, afhankelijk van specifieke eisen in bedrijf en beroep. In FNV-verband wordt nagegaan, of ook andere bonden aan het jongste initiatief willen deelnemen.

Niet voor publikatie:
Projectleider Elsebee Slob (010-2335351)
Voorlichting: Bert Duym (030-2738478 / 06 53264025)

11 okt 99 15:40