Opvang thuisloze jongeren winnaar Hein Roethofprijs

Ivo Hommes

11.10.99

OPVANG THUISLOZE JONGEREN MAASTRICHT WINNAAR HEIN ROETHOFPRIJS 1999

Het project .Opvang thuisloze jongeren. van de Stichting Jeugdhulp Maastricht heeft de Hein Roethofprijs 1999 gewonnen. De jury toonde zich onder de indruk van het maatschappelijk rendement van het project, dat zich bovendien richt op een moeilijk bereikbare doelgroep.

De opvang van zwerfjongeren, een vaak vergeten groep, vormt het doel van het project dat de Stichting Jeugdhulp Maastricht heeft opgezet. Geprobeerd wordt de jongeren weer .op de rails. te krijgen. Ze krijgen gedurende tien weken hulp en begeleiding bij huisvesting, financiën, scholing en/of arbeid en het opbouwen van een sociaal netwerk. Dat het project .Opvang thuisloze jongeren. vruchten afwerpt, blijkt uit de evaluatie. Na de interventieperiode zijn voor 22 van de 25 cliënten (88%) positieve resultaten bereikt op ten minste drie van de voornoemde gebieden. Ook na zes maanden blijkt de geboden hulp bij 68% van de jongeren te beklijven.

.Een moeilijk bereikbare groep, de toepasbaarheid elders en vooral de aantoonbare resultaten zijn de elementen die voor de jury de doorslag hebben gegeven om Maastricht uit te roepen tot winnaar van de Hein Roethofprijs 1999., aldus juryvoorzitter mevrouw drs. M.W.M. Vos-van Gortel (lid van de Raad van State en oud-burgemeester van Utrecht).

Tijdens de officiële prijsuitreiking in Kasteel de Wittenburg te Wassenaar ontvingen de initiatiefnemers van het winnende project uit handen van de juryvoorzitter een beeldje vervaardigd door de kunstenares Helen Ferdinand, een luxe-uitgave van het juryrapport en een bedrag van f 40.000,- te besteden aan de preventie van criminaliteit.

De Hein Roethofprijs is ingesteld op initiatief van de redactie van SEC, Tijdschrift over Samenleving en Criminaliteitspreventie. Dit jaar is de prijs voor de dertiende maal uitgereikt.

NOOT VOOR DE REDACTIE (

Noot voor redacties