Nieuw lespakket over gevaren alcohol, drugs en verkeer

Datum nieuwsfeit: 11-10-1999

Persbericht Trimbos-instituut

Dit is een gezamenlijk persbericht van de vereniging Veilig Verkeer Nederland en het Trimbos-instituut.

JONGEREN BIEDEN MINISTER NETELENBOS LESPAKKET AAN OVER GEVAREN VAN ALCOHOL, DRUGS EN VERKEER

Huizen/Utrecht, 11 oktober 1999. Met een nieuw lespakket `Onder invloed onderweg?' voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs willen de vereniging Veilig Verkeer Nederland (VVN) en het Trimbos-instituut jongeren bewust maken van het gevaar dat het gebruik van alcohol en drugs in het verkeer met zich brengt. Leerlingen van het Haagse Aloysius College presenteren het lespakket dinsdagmorgen 12 oktober aan minister T. Netelenbos van Verkeer en Waterstaat, tijdens een bijeenkomst op haar ministerie.

De aanbieding van het nieuwe lespakket aan de minister vindt plaats in een geimproviseerd lesuur met een HAVO-4 klas. Mevrouw Netelenbos zal met de jongeren de video uit het lespakket bekijken en met hen in discussie gaan over hun kennis, houding en gedrag rond alcohol, drugs en verkeer. De video toont het verhaal van een avondje stappen en een dilemma rond de rit naar huis. "Speel niet met je leven. Alcohol en verkeer gaan echt niet samen. Weet wat je doet - daarom dit lespakket", is de mening van de bewindsvrouw. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft het lespakket gefinancierd.

Van de 83 alcoholdoden in het verkeer waren er vorig jaar 28 jonger dan 25 jaar. Dat is een derde van het totaal aantal dodelijke verkeersslachtoffers. Van de 1.154 ernstige alcoholgewonden (voor zover geregistreerd) waren er 415 niet ouder dan 25 jaar. Deze jonge slachtoffers vielen in 1998 bij 459 verkeersongevallen met een alcoholluchtje van de in totaal 1.038. Dat is bijna de helft. Van de overleden en in het ziekenhuis opgenomen verkeersslachtoffers van alcoholongevallen behoort 22% tot de groep jonge mannen van 18 tot en met 24 jaar, terwijl deze categorie maar 5% van de Nederlandse bevolking uitmaakt. De laatste jaren is er in ons land bovendien sprake van een significante stijging van rijden onder invloed bij mannelijke bestuurders tot 25 jaar naar ongeveer 4%.

Rijden onder invloed van drugs - vaak in combinatie met alcohol - komt vaker voor dan gedacht. Uit recent onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV blijkt dat maar liefst 17,5% van de mannelijke bestuurders tussen 18 en 25 jaar met drugs (met name cannabis) achter het stuur zit. Van de jaarlijks 3.000 bloedmonsters van automobilisten die worden verdacht van rijden onder invloed van alcohol gaat het in ongeveer 15% van de gevallen om druggebruik.

Het lespakket `Onder invloed onderweg?' is gemaakt door het Trimbos-instituut in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland. Het is onderdeel van het landelijke project `De gezonde school en genotmiddelen' van het Trimbos-instituut dat leerlingen informeert over alcohol, roken, drugs en gokken. Het project staat op een groot aantal scholen in Nederland structureel op het rooster. Het materiaal bestaat uit leerlingenboeken, een diskette met informatie en vragen en een videofilm met een gedramatiseerde situatie uit het dagelijks leven van scholieren. Voor docenten is er een handleiding beschikbaar met daarin informatie en lessuggesties voor het gebruik van het lespakket.

De informatie is op twee niveaus uitgewerkt, te weten voor het VMBO en HAVO/VWO. Het pakket is flexibel inzetbaar en sluit aan op recente ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs, zoals het studiehuis. Bovendien is er een landelijke folderwedstrijd aan verbonden, waarvoor leerlingen een zelfgemaakte folder over alcohol, drugs en verkeer kunnen in zenden. Scholen voor voortgezet onderwijs kunnen zich inschrijven voor dit pakket via de lokale GGD, instelling voor verslavingszorg of het regionaal kantoor van Veilig Verkeer Nederland. Zij bieden ook ondersteuning bij de invoering op school.

De makers verwachten een positief effect van het nieuwe lespakket. Zowel onder leerlingen als onder docenten van het voortgezet onderwijs is er namelijk veel onkunde over alcohol, drugs en verkeer. Veel leerlingen weten bijvoorbeeld niet dat ze niet mogen fietsen of brommen als ze te veel hebben gedronken. Ook is het van belang dat ze hun sociale vaardigheden verder ontwikkelen om de druk van de groep te weerstaan en goede voornemens overeind te houden. Jongeren zelf vinden dat voorlichting over alcohol en verkeer op scholen verplicht zou moeten zijn. Dit was een van de conclusies van het eerder dit jaar gehouden vierde Nationaal Jeugddebat 1999.

Voor meer informatie:

Bert Woudenberg, woordvoerder Veilig Verkeer Nederland, tel. 035-5248851, mobiel 06-53258899, Marcel Vergeer, Trimbos-instituut, mobiel 06-511198712.

Trimbos-instituut Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11