EU-verklaring over Democratische Republiek Kongo

Datum nieuwsfeit: 11-10-1999

Democratic Republic of Congo : Declaration by the Presidency on behalf of the European Union

CFSP Presidency Statement: Brussels (11-10-1999) -Nr. 11653/99 (Presse 298) - CFSP : 102/99

Brussel, 11 oktober 1999

11653/99 (Presse 298)

P 102/99

(OR. en)

Verklaring van het voorzitterschap namens de Europese Unie

over de Democratische Republiek Kongo

Op 16 juli 1999 verklaarde de Europese Unie zich bereid om de uitvoering van de Overeenkomst van Lusaka te steunen, mits de partijen zelf de overeenkomst naar de letter zouden uitvoeren. De Unie herhaalde dat zij het vaste voornemen koestert om de uitvoering van de diverse onderdelen van de overeenkomst te steunen, inclusief de gemengde militaire commissie, de nationale dialoog, de vredeshandhavingsoperaties van de VN en de OAE, de herintegratie van vluchtelingen en ontheemden in hun land van oorsprong en het proces van democratisering, rehabilitatie en wederopbouw in de Democratische Republiek Kongo.

De Europese Unie blijft zich zorgen maken over het trage tempo waarin de belangrijkste bepalingen van de overeenkomst worden toegepast en waarin de organen en mechanismen voor de uitvoering ervan worden ingesteld. De Unie dringt er bij de partijen op aan, dit broze vredesproces te ondersteunen en zich niet opnieuw in een conflict te laten meeslepen.

De Europese Unie is verheugd dat de eerste vergadering van de gemengde militaire commissie - een essentieel onderdeel van de Overeenkomst van Lusaka - op 11 oktober 1999 plaatsvindt en beraadt zich over de mogelijkheid om deze commissie financieel te steunen zodra ze operationeel is.