Eigen Internet-veiling voor iedere ondernemer mogelijk

Datum nieuwsfeit: 12-10-1999

Z EN O COMMUNICATIE BV

Eigen Internet-veiling nu voor iedere ondernemer mogelijk

Vanaf dinsdag 12 oktober 1999 kan elk bedrijf binnen een kwartier een eigen veilinghuis op het Internet hebben. Virtute biedt als eerste op de Nederlandse markt de mogelijkheid aan ondernemers om op eenvoudige wijze de eigen website uit te breiden met een veiling, zonder opstartkosten. De veilingsoftware is gratis via www.virtute.com. Bedrijven kunnen de eigen Internetveiling gebruiken om bij opbod hun artikelen, producten of diensten te veilen aan zowel andere bedrijven als particulieren. Virtute ontvangt op elke gemaakte transactie 2,5%. Om het bereik van de veiling te vergroten wordt elke bij Virtute ontwikkelde veiling ondergebracht in een gemeenschap van veilinghuizen.

Een veilinghuis op de eigen website
De laatste twee jaar zijn veel veilinghuizen op het Internet verschenen. Het Internet-veiling principe blijkt een zeer geschikte manier om producten aan de man te brengen. Veel van deze veilingen zijn 'open' veilinghuizen ofwel plaatsen waar iedereen zijn artikelen binnen vooraf gedefiniëerde rubrieken kan aanbieden. Ze blijken erg populair bij particuliere aanbieders en er wordt van alles en nog wat geveild. Voor ondernemers zijn dergelijke veilinghuizen echter minder geschikt, omdat de eigen identiteit volledig verloren gaat en er weinig controle en invloed is uit te oefenen op de gang van zaken binnen het veilinghuis.

Virtute biedt ondernemers de mogelijkheid een eigen veiling te bouwen en te beheren en te koppelen aan de eigen website. Hiermee creëert het bedrijf een nieuw en veelbelovend kanaal voor de verkoop van haar eigen producten. De ondernemer kan binnen haar veiling rubrieken definiëren, de stijl van de veiling aan de eigen huisstijl aanpassen, producten aanbieden en het contact met de bieders/klanten onderhouden. Bovendien is het mogelijk de veiling te verrijken met een electronisch betaalsysteem.

Een eigen veiling als onderdeel van een Veilinggemeenschap Als het eigen veilinghuis een feit is, neemt Virtute haar op in de 'Virtute-Veilinggemeenschap'. Door de opname in de gemeenschap kan de veiling extra bekendheid krijgen. Via de Virtute-Zoekmachine kunnen potentiële bieders zoeken op producten die binnen alle aangesloten veilinghuizen worden aangeboden. Naarmate er meer veilingen worden opgezet zal deze zoekmachine interessanter worden voor de bieders en dus voor de veilingbeheerders.
Daarnaast biedt de gemeenschap het 'Veilingbeheerder-discussieforum'. Via dit forum staan alle veilingbeheerders met elkaar in contact en kunnen zij hun ideeën, vragen en inzichten uitwisselen. Hier zal de ondernemer van profiteren, aangezien deze contacten hem zullen helpen de veilingmogelijkheden beter te benutten. De inzichten uit de discussie worden door Virtute verwerkt in de veilingsoftware, waarna alle veilinghuizen onmiddellijk meeprofiteren van verbeteringen.

Wie zit er achter Virtute?
De goede vrienden Alain Sadon (35) en Joost Schrickx (36) uit Amsterdam zijn de bedenkers van Virtute. Alain heeft Informatica gestudeerd in Delft en is directeur van een klein software-huis. Joost heeft Rechten gestudeerd aan de VU in Amsterdam en is nu freelance scenarioschrijver. De laatste jaren hebben Alain en Joost samen al diverse projecten op verschillende gebieden (informatica, journalistiek en film) uitgevoerd.
Na eerst een eigen veiling te hebben ontwikkeld in de geest van Ebay kwamen zij op het idee om de daarbij opgedane kennis en ervaring beschikbaar te stellen aan ieder bedrijf dat een eigen veiling op het Internet wil hebben. Het bedrijf Virtute is toen opgericht. De naam van het bedrijf is een samenvoeging van VIRTUele TEchnologie.

Noot voor redacties