KLu en LVNL sluiten convenant voor verdere samenwerking

Datum nieuwsfeit: 12-10-1999
Vindplaats 2
expostbus51

MINISTERIE DEF

www.mindef.nl

MINDEF:KLu en LVNL sluiten convenant voor verdere samenwerking

Gezamenlijk persbericht van het ministerie van defensie en luchtverkeersleiding Nederland

DV/PB112/99 Den Haag, 12 oktober 1999

De Koninklijke Luchtmacht en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) willen hun samenwerking inzake het gebruik van het Nederlandse luchtruim intensiveren. Daartoe hebben zij vandaag (dinsdag 12 oktober) bij LVNL op Schiphol-Oost een convenant gesloten.

Beide partijen achten het gezien de voorziene verdere groei van het vliegverkeer van belang voor een veilig en efficiënt gebruik van het luchtruim dat alle partijen die daarvan gebruik maken de onderlinge afstemming van hun activiteiten verder verbeteren. Het convenant biedt een basis voor verdere samenwerking op het gebied van luchtruimtecapaciteit.

De samenwerking kan betrekking hebben op operationele, materiële, technische, logistieke en personele aspecten van luchtverkeersleiding. Daartoe behoort gezamenlijk beheer en onderhoud van systemen, gezamenlijke inzet van hulpmiddelen en menskracht bij projecten, gebruik van wederzijdse expertise en wederzijds gebruik van data ten behoeve van luchtverkeersleidingactiviteiten.

De bestaande samenwerking tussen LVNL en het 'Military Air Traffic Control Center' (MiATCC) van de Koninklijke Luchtmacht te Nieuw Milligen richt zich op operationele aspecten van luchtverkeersleiding. Verkeersleiders van beide instanties hebben bij de uitoefening van hun taken veelvuldig onderling contact. Nu al worden volgens operationele afspraken delen van het voor militair verkeer gereserveerde luchtruim boven ons land ter beschikking gesteld aan de civiele verkeersleiding, waar dat mogelijk is. Verder bestaan al samenwerkingsovereenkomsten inzake het medegebruik van gebouwen en apparatuur van LVNL door de Koninklijke Luchtmacht en inzake onderhoud en de metingen van landingsapparatuur op de banen van de marinevliegkampen De Kooy en Valkenburg.

Luchtverkeersleiding Nederland, een Zelfstandig Bestuursorgaan, is belast met de afhandeling van al het luchtverkeer in het civiele deel van het Nederlands luchtruim tot een hoogte van 24.500 voet, bijna 8 kilometer, MiATCC begeleidt al het verkeer in de militaire sectoren van het Nederlandse luchtruim.

Het convenant, dat een looptijd heeft van 5 jaar, voorziet in regelmatig overleg en coördinatievergaderingen. Het convenant is voor het Ministerie van Defensie getekend door de Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten, luitenant-generaal Droste en voor LVNL door bestuursvoorzitter G.H. Kroesse.

12 okt 99 14:20