Alcatel brengt als eerste multi-standaard ADSL op de markt

Datum nieuwsfeit: 12-10-1999
Alcatel

Alcatel brengt als eerste multi-standaard ADSL op de markt

Genève, 12 oktober 1999 - Alcatel's positie als wereld marktleider op de ADSL (Asymetric Digital Subscriber Line) markt is versterkt met de lancering van de eerste multi-standaard apparatuur die operators de beschikking geeft over het meest flexibele opties bij het uitrollen van deze nieuwe hoge-bandbreedte access apparatuur.

Aan de operators zijde (Central Office) maakt de nieuwe Alcatel apparatuur de inzet van G.Lite en volledige ADSL (G.dmt en ANSI) op de reeds geïnstalleerde Alcatel apparatuur mogelijk. De multi-standaard apparatuur detecteert automatisch welke standaard door de gebruiker (CPE - Customer Premises Equipment) wordt gebruikt en past deze toe. Met als gevolg dat verreweg de meeste apparatuur die aan de standaard voldoet naadloos op de Alcatel apparatuur kan worden aangesloten.

De Alcatel Speed Touch(tm) ADSL modems zijn nu ook voorzien van multi-standaard ADSL wat een een toekomstvaste oplossing voor gebruikers garandeert. Een gebruiker kan nu eenvoudig worden opgewaardeerd van een G.lite dienst naar een volledige ADSL dienst zonder kosten van nieuwe apparatuur bij de gebruiker thuis. De multi-standaard modem kan werken zonder splitter wat bovendien extra het installatie werkzaamheden bij de gebruiker thuis overbodig maakt. Multi-standaard modems betekenen daarnaast een verlaging van de vooraadkosten van een operator omdat ze kunnen worden ingezet voor zowel G.lite als volledige ADSL.

Martin De Prycker, directeur van Alcatel's Carrier Data activiteiten:" We verwachten eind 1999 ongeveer 1 miljoen ADSL lijnen aan onze klanten te leveren, wat de enorme vraag naar Alcatel ADSL high-speed Internet access weergeeft."

ADSL geeft gebruikers een snelle toegang tot Internet en Multimedia diensten via de bestaande koperen twisted pair infrastructuur van een operator. De transmissie snelheid wordt met een faktor 200 verhoogd vergeleken met de huidige analoge modems terwijl tegelijkertijd het voeren van een telefoongesprek of faxverkeer mogelijk is.

Willem Verbiest, Vice President van DSL access van Alcatel's Carrier Data activiteiten: " De toevoeging van de multi-standaard mogelijkheden aan het ADSL portfolio van Alcatel betekent dat operators ADSL kunnen uitrollen terwijl ze er zeker van kunnen zijn dat hun infrastructuur zich kan aanpassen van G.Lite naar ADSL of andersom. Ook eindgebruikers profiteren omdat het mogelijk is een andere (snellere) standaard te gebruiken zonder de apparatuur te hoeven vervangen.

Meerdere internationale marktonderzoeksbureaus hebben Alcatel duidelijk weergegeven als de belangrijkste ADSL leverancier in de wereld. Alcatel heeft deze positie versterkt door in de eerste zes maanden van 1999 meer dan 350.000 High-speed ADSL-lijnen te leveren. Sinds het einde van 1997 heeft Alcatel meer dan 450.000 ADSL lijnen geleverd en meer dan 180.000 modems.

Alcatel heeft ADSL apparatuur geleverd aan Telia in Zweden, BT in de UK, Belgacom, Telefonica, France Telecom, Telecom Italia, Singapore Telecom en het Indonesische PT Telecom. Andere ADSL netwerken zijn geÏmplementeerd in Canada, China, Korea en Thailand. In de Verenigde Staten is Alcatel's ADSL technologie geïmplementeerd door Bell Atlantic, SBC, Pacific Bell, Ameritech en Bell South. In april jl. heeft Bell Atlantic een US $ 800 miljoen contract met een looptijd van 5 jaar met Alcatel afgesloten.

Over Alcatel Alcatel bouwt de volgende generatie netwerken en biedt daarmee geïntegreerde end-to-end voice en data oplossingen aan gevestigde en nieuwe operators en bedrijven en consumenten. Met 120.000 medewerkers en een omzet van EURO 21.3 miljard (46 miljard gulden) is Alcatel actief in meer dan 130 landen. De Nederlandse vestiging van Alcatel in Rijswijk biedt werk aan ongeveer 800 medewerkers.

Internationaal marktonderzoek: Alcatel is de Nummer Eén in ADSL Volgens de Project ESS update 39 "Breedbandige Toegangssystemen in Publieke Netwerken" van marktonderzoeksbureau Dittberner Associates, domineert Alcatel de ADSL-DSLAM markt (apparatuur aan de kant van de operatorzijde) wereldwijd met een aandeel van 49% van het totaal aantal geïnstalleerde ADSL lijnen. Geen andere leverancier heeft op dit gebied een aandeel van meer dan 15%. Vanuit een gebruikerskant bekeken meldt het Cahners In-Stat's rapport van augustus 1999: "de Q2 99 Analoge en Digitale Modem Markt analyse", dat Alcatel marktleider is op het gebied van geleverde ADSL-modems met een marktaandeel van 33% wereldwijd.

Ook een nieuw onderzoek van het internationale onderzoeksbureau Dataquest benoemt Alcatel als de wereldleider op het gebied van ADSL, zowel in aantallen geleverde lijnen als geleverde modems. In haar Wereldwijde xDSL Market Share and Forecast 1999, zegt Dataquest dat Alcatel de grootste leverancier was over 1998. Volgens het marktonderzoek- concern was ADSL goed voor 57,5% van alle door xDSL gegenereerde inkomsten in 1998. Sinds de leveringen eind 1997 begonnen heeft Alcatel meer dan 450.000 lijnen aan de operator kant en meer dan 180.000 modems geleverd.

Alcatel heeft tevens de beschikbaarheid van haar VDSL producten, volledig geïntegreerd in Alcatel's DSLAM platform aangekondigd. Dit nieuwe product is eveneens gebaseerd op de robuuste DMT (Discrete Multi Tone) technologie en maakt snelheden tot 60Mbit/s mogelijk. Met deze extreem hoge snelheden is VDSL geschikt om diensten met video en multimedia over bestaande koperen lijnen aan te bieden aan klanten met een enorme "honger" naar bandbreedte. Diensten als digitale televisie, high speed Internet toegang en high quality video conferencing en Video on Demand zijn op dit systeem geïmplementeerd. Op Telecom 99 in Genève worden deze diensten door Alcatel gedemonstreerd.

Een exploderende wereldwijde markt De niet aflatende vraag naar meer bandbreedte en nieuwe diensten zweept de DSL markt op tot een snelle groei, zegt het Dataquest rapport. In één van de scenario's constateert Dataquest dat de wereldwijde leveringen van xDSL CPE's zullen toenemen tot 9,77 miljoen in 2003. In welk geval het gebruik van xDSL producten het aantal kabel modems zal overtreffen in 2001. Het aantal te leveren lijnen zal in 2003 7,23 miljoen zijn. "Nu meer mensen wereldwijd gebruik maken van het Internet, stijgt de vraag naar bandbreedte, deze vraag versnelt de groei van zowel kabelmodems als xDSL. Alhoewel de kabel op dit moment meer gebruikt wordt heeft op lange termijn xDSL een groter potentieel omdat er wereldwijd meer koperen lijnen zijn geïnstalleerd. Van de verschillende xDSL technologieën zal ADSL verantwoordelijk zijn voor het grootste gedeelte van de groei", volgens Jouni Forsman, analist bij Dataquest.

Voor meer informatie: Alcatel Nederland, tel. 070 - 3079632 of (alcatel.pr@alcatel.nl)