EU-verklaring inzake dialoog Togolese partijen

Datum nieuwsfeit: 12-10-1999

Togo : The Intra-Togolese Dialogue and its Facilitation

CFSP Presidency Statement: Brussels (12-10-1999) -Nr. 11650/99 (Presse 295) - CFSP : 100/99

Verklaring van het voorzitterschap namens de Europese Unie over de dialoog tussen alle Togolese partijen en de begeleiding ervan

De Europese Unie is verheugd over de vorderingen die de Togolese partijen bij hun besprekingen over de politieke situatie in Togo in juli hebben gemaakt, waaraan de Europese Unie en de Internationale Organisatie van Franssprekende landen, alsmede bemiddelaars en veiligheidsdeskundigen meegewerkt hebben. De vorderingen kregen hun beslag in de kaderovereenkomst die op 29 juli 1999 in Lomé werd gesloten.

De Europese Unie doet een oproep tot alle Togolese partijen om de bepalingen van de kaderovereenkomst metterdaad toe te passen. De tenuitvoerlegging van het akkoord moet te goeder trouw en met eerbiediging van de mensenrechten geschieden.

De Europese Unie is bereid de opdracht van de bemiddelaars te steunen binnen het toepassingsgebied en overeenkomstig de bepalingen van de Overeenkomst van Lomé. Zij maakt zich sterk dat de opdracht zal leiden tot een herstel van de democratie in Togo en daarmee tot de normalisatie van de betrekkingen tussen de Europese Unie en Togo.

De met de Europese Unie geassocieerde landen van Midden- en Oost-Europa, de geassocieerde landen Cyprus en Malta, alsmede de EVA-landen die lid zijn van de Europese Economische Ruimte, sluiten zich bij deze verklaring aan.