Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Tabaksreclame in Engeland vanaf 10 december 1999 verboden

Datum nieuwsfeit: 12-10-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

STIVORO PERSBERICHT

Verschenen 18 juni 1999

Tabaksreclame in Engeland vanaf 10 december as. verboden

Vanaf 10 december is tabaksreclame in gedrukte media en als buitenreclame in het Verenigd Koninkrijk verboden. Premier Blair heeft dit bekend gemaakt. Met deze maatregel wordt de Europese Richtlijn Tabaksreclame als eerste land van Europa in Groot-Brittannië ingevoerd. In Nederland is het niet mogelijk gebleken te komen tot een snelle invoering, die wel in het regeerakkoord was overeen gekomen.

De Europese richtlijn moet uiterlijk in juli 2001 zijn ingevoerd. De Britten maken dus geen gebruik van sommige uitstelmogelijkheden, zoals extra uitstel van één jaar voor tijdschrift-reclame. Wel wordt gebruik gemaakt van de uitstelmogelijkheid tot 2003 voor bestaande gesponsorde evenementen en het uitstel tot 2006 voor Formule 1-races en het Embassy snooker tournooi.

Uitbreiding van de sponsoring met nieuwe evenementen is overigens met onmiddellijke ingang niet meer toegestaan.

Belangrijk is ook dat het verbod op "brand-stretching", zoals het gebruik van sigarettenmerken voor nieuwe producten (bijvoorbeeld Marlboro schoenen) en het gebruik van andere merken voor sigaretten (bijvoorbeeld Nike sigaretten) ook ingaat op 10 december. In Nederland wordt daarvoor verder uitstel overwogen.

In het regeerakkoord voor Paars-2 was overeengekomen om de Europese richtlijn per 19 mei jl. te implementeren. Dat is niet gelukt: op dit moment circuleert een voorontwerp van wet, dat nog niet bij de Kamer is ingediend.

Stivoro-directeur De Blij is verheugd over de krachtige Britse aanpak: "De Britten geven het goede voorbeeld voor de rest van Europa. Tabaksreclame speelt een belangrijke rol in de beslissing van veel jongeren om te gaan roken. Een krachtige beperking van reclame draagt bij aan het terugdringen van roken onder jongeren."

Bestemd voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Boudewijn de Blij, directeur Stivoro
tel.: (070) 352 25 54; privé tel.: (070) 358 94 72 fax: (070) 354 48 29; semafoon: (06) 591 398 61#

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie