Onderwerpen VU ziekenhuis magazine Op de Hoogte, nr. 7

Datum nieuwsfeit: 13-10-1999
VU ziekenhuis

Op de Hoogte 7 - augustus 1999

Een selectie uit de artikelen van dit nummer

Kort nieuws

Voorlichtingsvideo over narcose

Sponsoractiviteiten

Klavertje Vier
Website sponsoractiviteiten geopend
Website door en voor kinderen

Facultatief

Bibliotheek

Professor Valk wil eerst zien en dan meten

Op 1 augustus is professor Valk, hoogleraar neuroradiologie, gestopt met werken.Valk neemt afscheid na twintig jaar hoogleraarschap. Eerst zien en dan meten was steeds het uitgangspunt van zijn wetenschappelijke werk. Die methode vraagt volgens Valk om een creatieve en inventieve instelling. "Meten stelt feiten vast, maar voor nieuwe ontdekkingen zijn fantasie en intuïtie nodig", zo citeert hij de beroemde Franse wiskundige Poincaré.

Rol verpleegkundige bij suïcidale patiënten vastgelegd

Hoe je als verpleegkundige om met een suïcidale patiënte? Moet je bijvoorbeeld met zon patiënt gaan praten? De richtlijn omgaan met suïcidaliteit in een algemeen ziekenhuis biedt de verpleegkundige sinds kort meer houvast en geeft duidelijk aan wat haar rol en verantwoordelijkheid is.

Medisch illustrator: kruising tussen anatoom en kunstenaar

Samen met mede-student Jan Maarten Luursema is Rogier Trompert de eerste in Nederland gediplomeerde medisch illustrator. Trompert heeft via zijn eenmansbedrijf Rogier Trompert Medical Art onder meer een opdracht van de afdeling oogheelkunde van het VU ziekenhuis: een poster met daarop veel voorkomende oogaandoeningen bij diabetespatiënten.

Aandacht voor psycho-sociale kant van schisis

Ongeveer twee op de duizend kinderen hebben een aangeboren spleet in de lip, kaak en/of gehemelte. Deze afwijking wordt schisis genoemd en is in de volksmond beter bekend als hazenlip. Bij de geboorte van een kind met schisis hebben veel ouders tegenstrijdige gevoelens. Er is vreugde maar ook verdriet. De behandeling en begeleiding van patiënten met een schisis neemt de gehele periode van groei en ontwikkeling van het kind in beslag.

Personeelsblad VU ziekenhuis
Op de Hoogte komt 10 maal per jaar uit en is gericht op medewerkers van het VU ziekenhuis.
Geïnteresseerden kunnen zich via onderstaand e-mail adres opgeven voor een jaarabonnement.