CDA en GroenLinks: actie tegen lawaaiige vliegtuigen

Datum nieuwsfeit: 13-10-1999

Brussel, 13 october 1999

Europarlementariërs CDA en GroenLinks roepen Tweede Kamer op in actie te komen tegen lawaaiige vliegtuigen.

Ria Oomen-Ruijten, lid van het Europees Parlement voor het CDA en Alexander de Roo, lid van het Europees Parlement voor GroenLinks, hebben hun respectieve fracties in de Tweede Kamer opgeroepen in actie te komen tegen het toelaten van lawaaiige vliegtuigen, de zg. hushkits.
Op 7 october j.l. vroegen de Europese Transportministers aan de Europese Commissie om een verordening op te schorten, waarin deze lawaaiige vliegtuigen per 1 april 2002 van de Europese luchthavens geweerd zouden moeten worden.
Oomen-Ruijten en de Roo verzoeken de CDA fractie en de GroenLinks fractie, Minister Pronk te informeren over dit verzoek van de Transportraad, waarin Minister Netelenbos voor ons land heeft meebesloten.
In de Milieucommissie van het EP op 12 october j.l hebben Ria Oomen-Ruijten en Alexander de Roo de Europese Commissie er op gewezen dat voor het bevriezen, opschorten, wijzigen op uitstel van invoering van een verordening een wetswijzigingn nodig is. Oomen-Ruijten had voorafgaande aan de Transportraad al schriftelijke vragen aan de Europese Commissie over deze aangelegenheid gesteld.

Bijgaande de volledige tekst van de notitie aan de CDA en GroenLinks fracties.

Nadere informatie bij Hein Verkerk (06 51425670) of Eduard Slootweg (00 32 75721280)

Aan: De Tweede-Kamerfracties van CDA en Groen Links

Notitie van Ria Oomen-Ruijten (EVP/DE) en Alexander de Roo (Groene fractie)

Oproep tot actie in de Tweede Kamer inzake verbod op gebruik/ toelating van vliegtuigen met hushkits.

Brussel, 12 oktober '99

Geachte dames, heren,

Het Europees Parlement en de Raad van milieuministers hebben dit voorjaar een verordening uitgevaardigd om met ingang van 1 april 2002 de in de verordening bedoelde gerecertificeerde civiele subsonische straalvliegtuigen te verbieden op Europese luchthavens.

Tot 1 april 2001 mogen deze vliegtuigen echter wel nog in het nationale register van een lidstaat worden ingeschreven. Eenmaal ingeschreven in een lidstaat mogen deze lawaai makers ook na 2002 vooralsnog niet op Europese luchtvaartterreinen worden geweigerd.

De Europese verordening met het geleidelijk verbod lijkt nu op de helling gezet te worden om de Amerikanen ter wille te zijn. De transportministers hebben immers op 7 oktober jl. aan de Europese Commissie gevraagd om de verordening op te schorten om te gaan onderhandelen met de VS (ter voorkoming van een verder WTO conflict?) Tijdens het vragenuur in de vergadering van de parlementaire milieucommissie op 12 oktober hebben wij nog eens onder de aandacht gebracht van de Europese commissie, dat voor het bevriezen, opschorten, wijzigen of uitstellen van de verordening een nieuw wetgevingsvoorstel moet worden ingediend. Het starten van een uitstelprocedure zoals de transportministers wensen zou nimmer meer tijdig vóór ingang van de verordening rond komen. Het lijkt ons wenselijk dat de minister van Milieu, de heer Pronk, wordt geïnformeerd over het verzoek van de Transportraad waarover minister Netelenbos meebesloten heeft.
Bovendien moet uitgelegd worden wat de verdere toelating van de lawaaimakers kost aan isolatie en zonering van luchtvaartterreinen. Hoe verhoudt deze actie van Minister Netelenbos zich tot het regeringsbeleid om de geluidsoverlast rond Schiphol te verminderen? In de bijlage vindt u de tekst van de verordening en de schriftelijke vragen van Ria Oomen-Ruijten aan de Europese Commissie, welke overigens nog formeel beantwoord moeten worden.

In de hoop u voldoende te hebben geïnformeerd, tekenen wij, met vriendelijke groeten,

Ria Oomen-Ruijten en Alexander de Roo