Europarlementarier Van Velzen over relatie EU en Turkije

Datum nieuwsfeit: 13-10-1999

Persbericht drs Wim van Velzen

Turkije

Recent is in het Europees Parlement veel gesproken over de betrekkingen van de Europese Unie (EU) met Turkije. Deze discussie is weer aangzwengeld naar aanleiding van de aardbeving van 17 augustus. Alleen kan het land de schade niet te boven komen. De 400.000 daklozen kunnen deze winter niet in tentenkampen blijven. Daarom moet de EU te hulp schieten.

De laatste tijd is de relatie van de EU met Turkije verbeterd en zijn er hoopgevende signalen van onder meer de Turkse premier Ecevit en Bondskanslier Schröder ontvangen. Turkije heeft gekozen voor Europa en wil de verplichtingen uit het vedrag van Amsterdam overnemen. Een goede zaak is ook de recente toenadering tussen Griekenland en Turkije. Hierdoor wordt het wederzijds vertrouwen bevorderd en dit kan de stabiliteit in de regio alleen maar ten goede komen. Een ontwikkeling die het CDA moet toejuichen en die aanknopingspunten biedt om de relatie met dit grote land aan de Zwarte Zee te verdiepen.

De Europese Commissie heeft op 13 oktober de nieuwe toetredingsstrategie bekend gemaakt. Naast het openen van de onderhandelingen met alle kandidaatlanden, wil zij Turkije weer beschouwen als kandidaatlid om zo een signaal te geven dat het welkom is in Europa. Zij voegt daaraan wel toe dat de onderhandelingen met Turkije pas begonnen kunnen worden als Turkije voldoet aan alle politieke criteria die in 1993 tijdens de EU Top in Kopenhagen zijn vastgesteld. Binnen het Europees Parlement lopen de meningen hierover nogal uiteen. Vast staat dat Turkije nog een lange weg te gaan heeft voordat het aan de politieke criteria voldoet. Een aantal belangrijke struikelblokken, waaronder de situatie van de mensenrechten, de kwestie van de Koerden en van Cyprus en het bestaan van de doodstraf moeten worden weggewerkt alvorens onderhandelingen begonnen kunnen worden. De doodstraf is in Turkije overigens niet meer uitgevoerd sinds 1984. Hopelijk komt daar geen verandering in, ook niet na het doodsvonnis van Öcalan. Het streven blijft dat Turkije de doodstraf volledig uit zijn wetgeving schrapt. Opgemerkt moet worden dat Turkije de laatste tijd een aantal maatregelen heeft genomen om democratische hervormingen door te voeren om de mensenrechtensituatie te verbeteren. Aan de kant van de EU moet ook nog heel wat veranderen eer de EU klaar is om nieuwe landen op te nemen. De huidige structuur van de EU is ontwikkeld voor 6 lidstaten, inmiddels zijn er echter al 15. Er zullen dus institutionele veranderingen moeten plaatsvinden voordat een EU van bijvoorbeeld 20 landen werkbaar is. De Europese Raad zal onder voorzitterschap in december in Helsinki over de positie van Turkije een besluit nemen.

Achter het debat over Turkije schuilen een aantal fundamentele vragen: Hoe willen wij dat de EU er in de toekomst uit ziet? En waar ligt eigenlijk de geografische grens van Europa; achter Polen, achter de Oekraïne? En wat te denken van de republieken in Voormalig Joegoslavië?

Vragen waarover niet alleen door politici in Brussel en in de Europese hoofdsteden moet worden nagedacht, maar ook door U. Als vice-voorzitter van de EVP-fractie in het Europees Parlement ben ik nauw bij dit debat betrokken. Met grote belangstelling kijk ik daarom uit naar Uw reactie. U kunt mij in Brussel bellen op tel. 0032 2 284 56 23, of e-mailen via (wgvelzen@europarl.eu.int). Bij voorbaat dank!

Dit artikel is eerder verschenen in het ledenblad van het CDA Zeeland