Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie: IT vergroot succeskans product-ontwikkeling

Datum nieuwsfeit: 14-10-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Rijksuniversiteit Groningen

Promotie

Informatietechnologie vergroot succeskans product-ontwikkeling

"Eén op de vier nieuwe producten mislukt op de markt", zegt bedrijfskundige Peter Muller. De oorzaak daarvan kan liggen in een gebrek aan afstemming tussen het bedrijf en de markt, maar ligt vaak ook in een gebrek aan afstemming binnen het bedrijf zelf. Muller: "Het probleem is dat tegenwoordig een grote verscheidenheid aan expertise nodig is bij de ontwikkeling van een product. En dus zijn grote teams onvermijdelijk." De promovendus ontwikkelde een methode die projectmanagers kan ondersteunen om het teamoverleg zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Zijn nieuwe methode is erop gericht om de deelnemers doelmatig met elkaar te laten communiceren teneinde hun werk onderling af te stemmen. De methode is gebaseerd op 'drie C's': coöperatieve, computerondersteunde conceptontwikkeling. "Coöperatief wil zeggen dat multifunctionele teams belangrijk zijn. De klant is bijvoorbeeld ook een expert en moet vanaf het begin bij de productontwikkeling betrokken worden", verduidelijkt de promovendus. De ondersteuning van de computer kan ingezet worden bij vergaderingen. Muller: "Met een elektronisch vergadersysteem kunnen alle teamleden tegelijkertijd en anoniem hun ideeën kwijt. Elke deelnemer krijgt een lijst met alle ideeën op zijn beeldscherm te zien. Daarop kan elk teamlid weer reageren. Aan het eind van de brainstorm kunnen ideeën worden geordend en geselecteerd." Na een aantal sessies wordt een prototype van het productconcept gemaakt en getest. De promovendus testte zijn methode op bestaande productontwikkelprojecten bij zeven grote bedrijven, waaronder KPN Telecom, Philips en Roccade. Muller: "In veel gevallen kon de ontwikkeltijd van het nieuwe product aanzienlijk worden bekort."

Muller (Weesp, 1967) studeerde bedrijfskunde in Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de vakgroep Informatie en organisatie van de RUG, binnen onderzoekschool SOM. Muller werkt tegenwoordig bij Multimedia Skills in Amersfoort.

Datum en tijd

donderdag 14 oktober 1999, 16.00 uur

Promovendus

P.C. Muller, tel. 06 224 5 60 90 en (033)465 75 76, e-mail muller@mms-nl.nl, fax (033)465 73 76 (werk)

Proefschrift

Team-based conceptualization of new products: creating shared realities using information technological support

Promotor

prof.dr.ir. J.M.L. van Engelen

Faculteit

bedrijfskunde

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie