Europese softwareleveranciers: actie tegen piraterij

Datum nieuwsfeit: 14-10-1999

<<...>>

Europese softwareleveranciers dringen aan op actie tegen piraterij in EU

Brussel, 12 oktober 1999 - De Business Software Alliance (BSA) heeft in samenwerking met diverse zelfstandige softwareleveranciers de Europese Commissie met klem gevraagd actie te ondernemen tegen softwarepiraterij en namaakproducten (counterfeit). Deze praktijken kosten de Europese economie jaarlijks miljarden euro's en gaan ten koste van honderden banen.

De softwareleveranciers hebben een brief geschreven aan de leden van de Europese Commissie, het Europese Parlement en de verschillende regeringsleiders, waarin zij aandacht hebben gevraagd voor hun Vijf Punten Actieplan. Daarmee willen zij het verwoestende effect van piraterij in Europa tegengaan. In dit plan ligt de nadruk op illegaal kopiëren, gebruik en verkoop van software.

"De Europese Unie (EU) en de lidstaten moeten direct en adequaat optreden tegen illegale software en andere vormen van inbreuk op het auteursrecht", schrijven de gezamenlijke softwareleveranciers. "De boodschap moet krachtig en helder zijn: illegale software loont niet - net zo min als elk ander misdrijf."

In de brief benadrukken de softwareleveranciers hun steun aan de recent afgegeven 'green paper' van de Europese Commissie, betreffende de bestrijding van counterfeit en piraterij in de gemeenschappelijke markt. Ze hebben gezamenlijk opgeroepen tot een krachtig en duidelijk vervolg.

De softwareleveranciers hebben de Europese Commissie en de lidstaten het volgende verzocht.

1. Het inzetten van gepaste straffen en boetes, geharmoniseerd op EU-niveau Counterfeit en piraterij hebben binnen de EU een belangrijke oorzaak: Beide zijn zeer winstgevend en hebben vaak zeer weinig risico's. Om piraterij effectief te bestrijden moet het simpelweg riskanter, kostbaarder en gênanter gemaakt worden om de wet te overtreden dan om legaal te werken. Boetes en civiele schadevergoedingen moeten hoog genoeg zijn, zodat zij een afschrikwekkend effect hebben, waardoor de inbreuk op de auteurswet afneemt. Deze maatregelen dienen tevens binnen de Europese Unie afgestemd te worden om zogenaamde 'piraten-paradijzen' te vermijden.

2. Het coördineren van piraterijbestrijding door een Europese instantie De bestijding van grensoverschrijdende piraterij en counterfeit dient op EU-niveau gecoördineerd te worden, zeker gelet op de toenemende internationalisering van de georganiseerde piraterij en counterfeiting. De toename van internationaal georganiseerde piraterij- en counterfeit-activiteiten moet in overeenstemming zijn met de toegenomen coördinatie op het gebied van bestrijding van kopiëren op Europees niveau. Het is belangrijk dat een Europese instantie juridische stappen kan ondernemen.

3. Het aanpakken van fabrieken die zich op grote schaal bezighouden met counterfeiting
Een malafide fabriek waar compactdiscs geperst worden, kan en zal dagelijks meer dan een miljoen illegale CD-ROM's maken met software en/of muziek. De BSA en haar aangesloten leden hebben binnen de Europese Unie fabrieken ontdekt die zonder hun toestemming kopieën van hun software produceren met een waarde van honderden miljoenen euro's. Dit probleem heeft serieuze aandacht nodig binnen Europese Commissie, waaronder controle op de uitgifte van licenties voor fabrieken en het invoeren van verplichte identificatiecodes (SID).

4. Het handhaven van het intellectueel eigendom tot voorwaarde maken om toe te kunnen treden tot de EU en om handelsbetrekkingen aan te gaan met andere landen
Het niveau van illegaal kopiëren bij de eerste zes Midden-Europese landen die kandidaat zijn voor EU-lidmaatschap ligt hoger dan het Europese gemiddelde. Toetreding van nieuwe landen zou er niet toe mogen leiden, dat het probleem van de piraterij binnen de EU wordt verhoogd.

5. Het stellen van een goed voorbeeld voor het bedrijfsleven Overheidsinstellingen, zowel op Europees als op nationaal niveau, moeten concrete beleidsmaatregelen nemen om aankoop en gebruik van illegale software te verbieden onder werknemers. Dergelijk 'software management-beleid' zou controles en andere procedures moeten bevatten die nodig zijn om stipte uitvoering van deze beleidsmaatregelen te garanderen.

De reactie van BSA op de EU Piracy Green Paper met een studie per land met betrekking tot het probleem van softwarepiraterij in de Europese Unie en kandidaatleden in Midden-Europa, is te vinden op www.bsa.org/policy/.

###

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen gebruik en distributie van illegale software.
Internationale leden van de BSA zijn Adobe Systems, Apple Computer, Attachmate, Autodesk, Bentley Systems, Compaq Computer, Corel Corporation, IBM, Intel, Intuit, Lotus Development, Microsoft, Network Associates, Novell, Sybase, Symantec en Visio Corporation.
Lokale leden in de Benelux zijn Aladdin Knowledge Systems, Davilex Software en AfAS Software.
Meer informatie over de BSA vindt u op www.bsa.nl. De BSA is bereikbaar op telefoonnummer 0800-899 85 66 of via Email: (contact@bsa.nl)

Noot voor redacties