Vragen PvdA over hogescholen in de rode cijfers

Datum nieuwsfeit: 14-10-1999
Partij van de Arbeid

Den Haag, 13 oktober 1999

VRAGEN VAN HET LID HAMER (PVDA) AAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAPPEN

1. Kent u het bericht 'Meerderheid hogescholen in rode cijfers'? (1) 2. Klopt het dat ruim de helft van de hogescholen het vorig boekjaar met een negatief saldo heeft afgesloten? Zo ja, wat bent u van plan te ondernemen om deze onwenselijke situatie ongedaan te maken? 3. Als oorzaak van het probleem wordt gewezen op de manier waarop hbo-instellingen bekostigd worden. Dit werkt nadelig uit wanneer het aantal studenten in het hbo toeneemt. Is de minister van mening dat - met het oog op het grote tekort aan hbo'ers dat verwacht wordt op de arbeidsmarkt - hbo-instellingen moeten streven naar een toename van het aantal studenten aan hun instelling? Is de minister van mening dat wanneer het huidige bekostigingsstelsel van hbo-instellingen hen belemmert om dit doel na te streven, het bekostigingsstelsel gewijzigd dient te worden - zodanig, dat wanneer een hbo-instelling meer studenten krijgt, zij ook meer financiering hiervoor krijgt? Zo nee, waarom niet? 4. Is het gebruikelijk dat bestuurders van hogescholen persoonlijk garant moeten staan om een lening verstrekt te krijgen van een bank? Vindt de minister een dergelijke situatie wenselijk? Zo ja, waarom? Zo nee, wat denkt hij hieraan te zullen doen? 5. Vindt de minister het wenselijk dat hogescholen met dermate grote financiële problemen dat de bedrijfsreserves zijn uitgeput, zullen verdwijnen omdat zij failliet gaan? Zo ja, hoe denkt de minister het opleidingsaanbod voor studenten in stand te houden in die regio's? 6. Tevens wordt in het artikel vermeld dat er drie hogescholen met overtollige kasgelden actief zijn op de beurs. Was de minister hiervan op de hoogte? Zo ja, is hij van mening dat - gezien de CETECO-affaire en de gevolgen daarvan - dit een wenselijke situatie is?

(1) De Volkskrant d.d. 13 oktober 1999