Vragen PvdA moord Nederlandse medewerkster VN in Burundi

Datum nieuwsfeit: 14-10-1999
Partij van de Arbeid

Den Haag, 14 oktober 1999

VRAGEN VAN DE LEDEN KOENDERS (PVDA) EN VOORHOEVE (VVD) AAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

1.
Heeft u kennisgenomen van de moord op een Nederlandse medewerkster van het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties in Burundi? (1) Welk nader onderzoek zal worden ingesteld naar de omstandigheden waaronder deze moord heeft plaatsgevonden?

2.
Bent u van mening dat deze tragische gebeurtenis past in de zich steeds verder verslechterende situatie in Burundi? Zo ja, hoe beoordeelt u deze ontwikkeling?

3.
Welke concrete stappen kunnen worden ondernomen om het vredesproces van Arusha en in Bujumbura te ondersteunen teneinde een verdere escalatie van het geweld te voorkomen? Welke actieve rol kunnen Nederland cq. de Europese Unie spelen in dat proces? Bent u bereid de ontwikkelingen in Burundi zo spoedig mogelijk in de Europese Unie aan de orde te stellen om tot een gezamenlijk beleid te komen?

(1) De Volkskrant d.d. 12 oktober 1999