FME-CWM verbaasd over aanval FNV-bondgenoten

Datum nieuwsfeit: 14-10-1999
Vereniging FME-CWM

Zoetermeer, 14 oktober 1999

FME-CWM hogelijk verbaasd over aanval FNV-bondgenoten

De Vereniging FME-CWM is hogelijk verbaasd over de ongenuanceerde aanval van FNV-Bondgenoten op de groothandel. FME-CWM heeft geen enkele indicatie dat zich in de technische sector problemen voordoen.
Nog in 1998 heeft FME-CWM een arbeidsvoorwaardenonderzoek laten houden in de Technische Groothandel. De indruk was dat op grond van arbeidsmarkt- omstandigheden juist veel meer moet worden betaald dan waartoe de CAO verplicht. Dit vermoeden werd door het onderzoek bevestigd. Hieronder enkele resultaten:

Maandbetaling Volgens CAO min. Feitelijk gemiddeld magazijnmedewerker 2923 3108
receptioniste 2923 3272
adm. medew. 2923 3731
verkoper binnendienst 3099 4251
werkvoorbereider 3099 4522
magazijnchef 3099 4627
boekhouder 3099 4695
inkoper 3099 5168

Uit dit overzicht blijkt dat de technische
groothandelsondernemingen honderden en soms duizenden guldens per maand meer betalen dan waartoe de CAO verplicht. Ook overwerk bleek goed te worden betaald. De CAO verplicht tot 25% extra gedurende de eerste twee uren en daarna tot 50%. De gemiddelde uitkomsten in de praktijk bleken respectievelijk 34,7% en 53,8%.
De Vereniging FME-CWM organiseert ruim 550 ondernemingen in de groothandelssector, met name het technisch georiënteerde deel daarvan. FME-CWM kan absoluut niet thuisbrengen op grond waarvan FNV-Bondgenoten de beschuldigingen over ontduiking van de CAO voor de hele groothandelssector naar buiten brengt.

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail (com@fme.nl)