Apple past snelheid Power Mac G4-modellen aan

Datum nieuwsfeit: 14-10-1999

Voor de wereldwijde markt

Apple past snelheid Power Mac G4-modellen aan beschikbaarheid van processors aan

Bunnik, 14 oktober 1999 ­ Apple heeft de processorsnelheden van de Power Mac G4-serie aangepast aan de beschikbaarheid van de PowerPC G4-chips van Motorola. De nieuwe Power Mac G4-modellen zullen nu worden geleverd met processors met een snelheid van 350, 400 en 450 MHz. Deze modellen zullen respectievelijk fl 3.690, fl 5.790 en fl 8.190 gaan kosten. Apple is tot deze aanpassing overgegaan omdat Motorola er niet op tijd in is geslaagd om aan de vraag naar 500-MHz G4-processors te voldoen. Deze processor zal nu waarschijnlijk vanaf begin volgende jaar leverbaar zijn.

"Met deze nieuwe configuraties kunnen we tegemoetkomen aan de enorme vraag naar nieuwe Power Mac G4-systemen," aldus Steve Jobs, Apple¹s interim-CEO. "Gelukkig zijn deze modellen nog altijd zeer snel in vergelijking met pc¹s met een Pentium-processor."

Apple maakte verder bekend dat IBM in de eerste helft van volgend jaar G4-processors zal gaan produceren voor Apple producten.

Alle modellen zijn uitgerust met een 1 MB level 2 "backside"-cache, twee USB-poorten (Universal Serial Bus) en twee 400-Mbps FireWire-poorten, harde schijven van 10 tot 27 GB en diverse verwisselbare opslageenheden, zoals een ZIP-eenheid, cd-romspeler, dvd-romspeler met dvd-video en dvd-ramspeler. De twee snelste standaardmodellen kunnen worden uitgebreid tot maar liefst 1,5 GB zeer snel PC100 SDRAM (industriestandaard) en zijn verder voorzien van een nieuwe 100-MHz systeembus voor een gegevensoverdracht met een snelheid tot 800 Mbps, een zeer snelle Rage 128 AGP/2X-videokaart, een Ultra ATA/66-schijf en het baanbrekende AirPort, de draadloze netwerkvoorziening van Apple (optioneel).De Power Mac G4 heeft een verbluffend mooie doorzichtige towerbehuizing van zilver- en antracietkleurige kunststof en een eenvoudig open te klappen zijpaneel voor snelle toegang tot de onderdelen binnen in de computer. De Power Mac G4 is verkrijgbaar in de volgende standaardconfiguraties:

1) 350-MHz Power Mac G4: de 350-MHz Power Mac G4, met een adviesprijs van 3.690 fl, is voorzien van 64 MB SDRAM-geheugen, 1 MB level 2 "backside"-cache, een RAGE 128 PCI-videokaart met 16 MB video-SDRAM, een Ultra ATA-schijf van 10 GB, een cd-romspeler met 24-voudige snelheid (maximaal), FireWire- en USB-poorten, 10/100BASE-T Ethernet en een ingebouwde V.90 56K-modem.

2) 400-MHz Power Mac G4: de 400-MHz Power Mac G4, met een adviesprijs van 5.790 fl, is voorzien van 128 MB SDRAM-geheugen, 1 MB level 2 "backside"-cache, een RAGE 128 AGP 2x-videokaart met 16 MB video-SDRAM, een Ultra ATA-schijf van 20 GB, een dvd-romspeler, een Zip-eenheid, FireWire- en USB-poorten, 10/100BASE-T Ethernet en een ingebouwde V.90 56K-modem.

3) 450-MHz Power Mac G4: de 450-MHz Power Mac G4, met een adviesprijs van 8.190 fl, is voorzien van 256 MB SDRAM-geheugen, 1 MB level 2 "backside"-cache, een RAGE 128 AGP 2x-videokaart met 16 MB video-SDRAM, een Ultra ATA-schijf van 27 GB, een dvd-ramspeler, een Zip-eenheid, FireWire- en USB-poorten, 10/100BASE-T Ethernet en een ingebouwde V.90 56K-modem.

Beschikbaarheid
De nieuwe Power Macintosh G4-systemen zijn verkrijgbaar via The Apple Store en de Apple Resellers. Er zijn meer dan tienduizend maatwerkconfiguraties leverbaar, waaronder configuraties met geavanceerde optische dvd-ramopslagmogelijkheden.

Verwacht wordt dat eind dit jaar een nieuw 350-MHz en 400-MHz model van de Macintosh Server G4 leverbaar zal zijn, evenals een nieuwe 450-MHz Macintosh Server G4 met Mac OS X Server.

©1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Macintosh en iMac zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer, Inc. Alle andere merknamen die worden genoemd kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars, en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: www.apple.com/nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: www.apple.com/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42
Nl-3981 AJ Bunnik