Audiotex biedt spraakherkenning op service platform

Datum nieuwsfeit: 14-10-1999

Audiotex biedt spraakherkenning op service platform

Rotterdam, oktober 1999 - Audiotex Nederland heeft spraakherkenning geïmplementeerd op haar service platform. Het bedrijf stelt voice response capaciteit ter beschikking voor informatieverstrekking, responseopvang en de exploitatie van 0800/090x- telefoonlijnen. Door de toevoeging van spraakherkenning als interactievorm voor Interactieve Voice Response applicaties wordt de dienstverlening naar klanten sterk uitgebreid.

De toepassingsmogelijkheden voor spraaktechnologie worden al jaren onderkend in de call center branche en de ontwikkelingen worden dan ook op de voet gevolgd. Door technologische verbeteringen en de toename van processorcapaciteit heeft spraakherkenning zich enorm ontwikkeld. Inmiddels zijn een aantal geavanceerde systemen zeer betrouwbaar gebleken in het herkennen van hetgeen door bellers wordt ingesproken.

Uitgebreide Mens/Machine-interactie
Door spraaktechnologie op te nemen in de voice response systemen worden de mogelijkheden voor de klanten van Audiotex aanmerkelijk uitgebreid. De input naar de voice response systemen worden bij de klassieke vormen van Mens/Machine-interactie bepaald door de dtmf tonen van het telefoontoestel - en dus beperkt tot 10 tonen. Spraaktechnologie kent in principe een onbeperkt aantal mogelijkheden.

Resource Sharing
Het systeem dat bij Audiotex Nederland door het voormalige zusterbedrijf Comsys International is geïmplementeerd, is gebaseerd op Philips Speech Pearl technologie.
De geïntegreerde technologie is zeer betrouwbaar qua herkenningsgraad. Bovendien is het systeem dynamisch alloceerbaar waardoor, geheel volgens het concept van Audiotex Nederland, het systeem 'geshared' kan worden gebruikt. Dit impliceert aanzienlijk lagere aanschaf- en beheerkosten. Doordat alle basistechnologie beschikbaar is kunnen applicaties bovendien zeer snel worden gerealiseerd.

Slimme dialogen
Omdat Audiotex slechts gebruik maakt van geavanceerde, maar bewezen technologie, is de beschikbare spraakherkenning vooralsnog uitsluitend geschikt voor zogenaamde 'discrete woordherkenning', waarbij alleen woorden worden herkend. Gelet op de toenemende betrouwbaarheid, verwacht Audiotex in de loop van 2000 ook 'word-spotting' functionaliteit via haar service platform te kunnen bieden. Hiermee behoren 'slimme dialogen' tot de mogelijkheden, waarbij de beller op een heel open manier zijn vraag kan stellen of een opdracht kan geven aan het systeem.

Een demonstratie van de geïmplementeerde spraakherkenning is te horen via het nummer: 0900 - AUDIOTEX (0900-283 468 3)

Audiotex Nederland B.V., Van Weerden Poelmanweg 21, 3088 EA Rotterdam Telefoon: 010 - 429 46 76

Audiotex Nederland
Audiotex Nederland stelt voice response capaciteit ter beschikking voor informatieverstrekking, responseopvang en de exploitatie van 0800/090x- telefoonlijnen. Het Interactieve Voice Response platform heeft 380 lijnen tot zijn beschikking, waarvan per definitie gedeeld gebruik wordt gemaakt. De beschikbare geavanceerde systemen en infrastructuur bieden toepassingsmogelijkheden als spraakherkenning, order-entry, interactieve teletekst, fax-broadcast, fax-on-demand, fax-deliver en doorschakelfaciliteiten.

Informatie voor de redactie:

Yvette ten Vaarwerk drs. ing. Dick Bakker Influx PR Audiotex Nederland Tel.: 055 - 366 30 34 Tel.: 010 - 429 46 76 E-mail: pr (influx@cs.com) E-mail: (dick.bakker@audiotex.nl)