Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe Chrysler Neon met herkenbaar gezicht

Datum nieuwsfeit: 14-10-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Chrysler

14 oktober 1999

Neon met nieuw, maar herkenbaar gezicht

Het designteam van de nieuwe Neon had drie doelstellingen om te verwezenlijken: het ontwerp moest een logisch vervolg worden op het vorige model, de buitenmaten mochten slechts beperkt toenemen, terwijl het interieur ruimer en luxueuzer moest worden.

De centrale doelstellingen voor het designteam van de nieuwe Neon waren:

- een logisch vervolg op het markante ontwerp van de bestaande Neon met behoud van de bewezen kwaliteiten;

- een geringe toename van de afmetingen voor verbeterde rijeigenschappen en extra comfort maar met behoud van de wendbaarheid en flexibiliteit van het oorspronkelijke ontwerp;

- een ruimer en luxueuzer interieur en een algehele verhoging van de verfijning en de kwaliteit van de auto.

De basis van de voorruit is 76 millimeter naar voren gebracht, in lijn met Chryslers cab-forward designprincipes, die nu dus nog extremer zijn uitgevoerd. De solide raamsponningen verfraaien niet alleen de uiterlijke verschijning, maar dragen ook bij aan de verder verbeterde isolatie van rij- en windgeluiden. De portieren zijn voorzien van drievoudig uitgevoerde afsluitrubbers voor een optimale rijwind- en geluidsisolatie.

Nieuw zijn ook de koplampen en grille voor een meer herkenbaar uiterlijk en een verbeterde wind- en watergeleiding. De meer geprononceerde wielkasten benadrukken het dynamische karakter en de nieuw ontworpen achterlicht-unit draagt bij aan de verder verfijnde stilering.

De totale lengte van de auto is met 66 mm vergroot tot 4390 mm. De wielbasis nam met 25 mm toe en bedraagt nu 2667 mm. In de breedte kwam er slechts één mm bij (is nu 1715 mm), maar de spoorbreedte groeide daarentegen met respectievelijk 16 mm (vóór) en 14 mm (achter). De bodemvrijheid is ten opzichte van het voorgaande model 8 mm toegenomen en bedraagt nu 160 mm. De vloer aan de achterzijde werd juist met 51 mm verlaagd, waardoor de bagageruimte effectief groeide tot 371 liter (volgens EPA-metingen).

Solide carrosseriestructuur

Alle carrosseriepanelen van de nieuwe Neon zijn nieuw: de motorkap, de bumpers, de kofferklep, het dak en de spatborden.

Ten opzichte van de eerste Neon-generatie is de stevigheid met maar liefst 37 procent vergroot de torsiestijfheid nam 26 procent toe voor betere rijeigenschappen, met name bij een zware belading van de auto.

Portieren met volledige raamsponningen zorgen voor een verlaging van rijwindgeluiden en een betere isolatie. Voor een betere pasvorm en een optimale stevigheid in combinatie met de dorpels en de middenstijl zijn de portieren uit één stuk vervaardigd.

De structuur van de motorruimte is eveneens verstevigd, net als trouwens de bodemplaat en de bevestigingsplaatsen van het dashboard. Hierdoor zijn trillingen en geluiden verder gereduceerd.

Het interieur van de nieuwe Neon is in elk opzicht op een hoger niveau gebracht. De hoogwaardige afwerking onderstreept zijn unieke karakter, het comfort en het rijgemak.

Interieur: op hoger niveau gebracht

Verbeterde materialen en stoffen, inclusief soft-touch afwerking van het dashboard en de deurpanelen, kenmerken de jongste Neon. Er zijn nieuwe interieurkleuren beschikbaar en de Chrysler badge in het stuurwiel zorgt voor een onmiskenbare eigen identiteit.

Het heuppunt van de voorstoelen ligt nu 13 mm hoger dan voorheen. De stoelen kunnen 10 mm verder naar achteren worden verschoven. De breedte op schouderhoogte is voorin met 24 mm toegenomen en achterin met 12 mm. De breedte op heuphoogte nam respectievelijk met 40 mm (voorin) en 59 mm (achterin) toe. De hoofdruimte achterin is ook al gegroeid, en wel met 6 millimeter.

Het interieurvolume is toegenomen van 2,88 m³ naar 2,93 m³ en de toegang tot het interieur met name via de achterportieren is sterk verbeterd. De achterbank klapt in delen (verhouding 60/40) neer en is standaard voorzien van hoofdsteunen.

De schakelaars voor de elektrische zijruitbediening hebben een nieuwe plek op het deurpaneel gekregen voor een verbeterd bedieningsgemak. Ook het dashboard is geheel nieuw ontworpen. Het wordt gedomineerd door sportief ogende, ronde klokken met zwarte cijfers op witte vlakken.

Voor de bescherming van de inzittenden is de nieuwe Neon voorzien van de volgende generatie airbags met een qua kracht aangepast opblaasmechanisme (voor grotere veiligheid), verstelbare veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzing, geheel verstelbare hoofdsteunen voorin, hoofdsteunen achterin (standaard voor alle versies) en speciale bekleding om het hoofd van de voorinzittenden te beschermen bij een aanrijding.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie