Politiebonden in het gelijk gesteld over 40-urige werkweek

Politiebond ACP

Politiebonden in het gelijk gesteld over 40-urige werkweek

Aanval op politie CAO afgeslagen

De politievakorganisaties zijn vanmiddag in het gelijk gesteld in een bindende uitspraak van de Commissie De Ruijter, die was aangevraagd door de korpsleiding van de politieregio Haaglanden. Korpsbeheerder Deetman en hoofdcommissaris Wiarda hadden om een uitspraak van deze commissie gevraagd om tegemoet te komen aan de bestaande bezettingsproblemen en de hoge werkdruk als gevolg daarvan. De oplossing van het korps bestond uit het oprekken van de in de CAO afgesproken 36-urige werkweek naar 40 uur. De extra uren zouden niet als overwerk uitbetaald worden, politiemensen zouden op vrijwillige basis een extra overeenkomst van vier uren geboden worden.

Deze frontale aanval op de vastgestelde politie CAO werd door de Commissie de Ruijter in strijd met de geldende afspraken genoemd. De voorzitter van de commissie, Prof. J. de Ruijter, zei dat als de redenering van het korps Haaglanden gevolgd zou worden, CAO-afspraken op losse schroeven komen te staan. Als het korps Haaglanden zijn zin zou krijgen, is een met vakorganisaties overeengekomen landelijk CAO van geen enkele waarde meer. Elke overeengekomen CAO zou dan middels regionale afspraken telkens ter discussie komen te staan, als een korpschef of korpsbeheerder anders wenst. De commissie De Ruijter verwees het korps Haaglanden naar de landelijke politievakorganisaties en naar de Minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijkrelaties als de enige partijen die een rol en verantwoordelijkheid in dit soort afspraken hebben. Als er over flexibiliteit gesproken moet worden, dan moet dat in het Centraal Georganiseerd Overleg Politie, zo zei De Ruijter.

De Politievakorganisatie ACP heeft begrip voor de problemen waarmee de politieregio Haaglanden word geconfronteerd. Voorzitter Joop Vogel: Ik ben uiterst tevreden over de uitspraak van de commissie. Er is in Haaglanden een probleem aan de orde waar wij over willen meedenken om dit op te lossen. Het kan echter niet zo zijn dat een korpsleiding op dit punt zelf maar van alles gaat beslissen. Wij waren en zijn bereid om met de Haagse korpsleiding in overleg te gaan om de gerezen problemen het hoofd te bieden. Dit zal nu echter wel conform de geldende CAO moeten.

Er zijn voldoende mogelijkheden om op korte termijn de ontstane problemen op te lossen. De huidige CAO biedt een scala van mogelijkheden. Daarbij valt, naast de gebruikelijke overwerkregeling, bijvoorbeeld ook te denken aan de eerder dit jaar afgesproken spaarvariant van 500 uur. De politievakorganisatie ACP zal op korte termijn het overleg aangaan met de korpsleiding van Haaglanden.