Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Verslag ISOC Werkgroep Marketing over gratis Internet

Datum nieuwsfeit: 14-10-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Internet Society Nederland

Nieuws

14 oktober 1999

WG Marketing - Free Access presentatie verslag

ISOC Werkgroep Marketing

Presentatie en discussie:

"Is Internet Free Access here to stay or"

14-10-1999

De werkgroep Marketing van de Internet Society Nederland was op 14 oktober j.l. te gast in het prachtige cafe van VisionWeb in Delft ( www.solvision.com/ waarvoor dank aan gastheer Hein Duijnstee. Voor deze speciale bijeenkomst was een aantal leuke doelstellingen geformuleerd:

* Interessant en actueel thema

* Goede discussies

* Introducees meebrengen

Branco Scherer bracht een interessant verhaal over de stand van zaken rondom Free Access en de mogelijke toekomstscenarios voor dit fenomeen. Mede door dit interessante thema en de introducees zaten er 20 mensen aandachtig te luisteren en later mee te discussieren. Hieronder volgen de highlights uit Brancos presentatie.
* Free Access Providers (FAPs) zijn te verdelen in "Traditionals" (telecom achtergrond) en "Non-traditionals" (geen telecom/internet achtergrond

* FAPs worden gedreven door hun ambities voor het nieuwe marketing concept, nieuwe distributiekanaal, nieuwe i-commerce kanaal, nieuwe communicatiekanaal, 1:1 marketing of loyalty program mogelijkheden

* Non-traditionals hebben andere doelstellingen, mindset en kostenstructuur

* In UK meer dan 100 FAPs en flinke stijging aantal internetters
* In FR meer dan 500.000 FA-gebruikers in 3 maanden
* Voor de meeste FAPs geldt: hoge kosten en onzekere inkomsten

Na een korte break met versnaperingen tijd voor discussie over aantal stellingen:

Stelling 1:
Het toekomstige landschap van FAPs wordt gevormd door twee of drie grote gorillas met een paar kleine chimpansees er naast, allemaal op basis van content en niet Free Access.

Het merendeel van de aanwezigen kon zich in deze stelling vinden, 11 stemden voor, 5 tegen.

Afgeleide conclusie uit de discussie: bijna alle internet professionals hebben een of meerdere andere (Free Access) internet accounts voor prive, spam etc.

Stelling 2:
Non-traditionals zullen de traditionals overstijgen omdat ze andere doelstellingen en kostenstructurem hebben en als add-on fungeren.

De meerderheid was het hier niet mee eens, 11 tegen en maar 7 voor.

Stelling 3:
Binnen 3 jaar wordt Free Access het internet voor de minder bedeelden zonder mogelijkheden voor concurrentie met breedband internet vanwege het nieuwe media-rijke content.in het aanbod.

De stelling 3 kwam niet goed uit de verf maar bood veel stof voor discussie.

Voor meer informatie over de werkgroep Marketing van de Internet Society kunt u contact opnemen met Theo Tekstra ( mailto:theo@tekstra.nl), Els van de Kar (mailto:els@vandekar.nl) of Paul Settels (mailto:paul@isoc.nl).

Bureau Internet Society Nederland
Auteur: Paul J.M. Settels

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie