BOVAG over betaalstroken: veel woorden, weinig daden

Datum nieuwsfeit: 14-10-1999
BOVAG persbericht

Bron: Persberichten
Datum: 14-10-1999

Betaalstroken en publiek-private samenwerking: veel woorden, weinig daden.

BOVAG en RAI hebben, samen met vele andere organisaties uit het bedrijfsleven, de afgelopen jaren het idee van betaalstroken naar voren gebracht als bijdrage aan de oplossing van de files. Onderzoek van DHV in opdracht van het bedrijfsleven én het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft eind 1997 uitgewezen dat betaalstroken op het hoofdwegennet in de Randstad haalbaar zijn. Op sommige wegvakken kan aanzienlijke tijdwinst worden geboekt.

Het ministerie heeft zelf in 1998 nader onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van betaalstroken. De minister heeft de Tweede Kamer over de resultaten per brief, gedateerd op 1 juli 1999, geïnformeerd. Betaalstroken worden door de minister een dure maatregel genoemd, waarvoor volgens haar bij nader inzien weinig lokaties in aanmerking komen. De totale kosten van private aanleg en exploitatie van betaalstroken kunnen volgens de minister evenmin door de inkomsten uit heffingen worden gedekt. De minister ziet voor de rijksoverheid geen taak weggelegd bij de aanleg en exploitatie van betaalstroken. Ze wijst het idee van betaalstroken echter niet definitief van de hand en speelt de bal terug naar het bedrijfsleven.

Lijstjes mager
BOVAG en RAI zijn verbaasd dat de verschillende onderzoeken naar de haalbaarheid van betaalstroken elkaar ogenschijnlijk zo tegenspreken. Wij zijn voorts van mening dat, nu deze maatregel voorlopig lijkt af te vallen, de rijksoverheid zelf de taak heeft een aantal urgente knelpunten in het wegennet op te heffen door ter plekke de weg te verbreden.

Het stelt ons in dit verband teleur dat de lijstjes met infrastructuurprojecten die op korte en lange termijn voor publiek-private samenwerking in aanmerking komen (MIT, blz. 24), mager zijn. BOVAG en RAI kunnen zich niet aan de indruk onttrekken dat op ambtelijk niveau vooral in problemen en niet in oplossingen wordt gedacht en dat op politiek niveau de wil ontbreekt om publiek-private samenwerking tot een succes te maken.

BOVAG en RAI roepen de Tweede Kamer op om met de minister fundamenteel van gedachten te wisselen over de technische en politieke haalbaarheid van publiek-private samenwerking in het algemeen en betaalstroken in het bijzonder.