Lustrumcongres Documentatiecentrum Politieke Partijen

Datum nieuwsfeit: 15-10-1999

DNPP: programma congres

Wie en wat vertegenwoordigen partijen nu eigenlijk nog?

Politieke partijen en het probleem van representatie

Lustrumcongres Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen, 15 oktober 1999

Nu nog maar een minderheid van 3% van de bevolking lid is van een politieke partij, dringt zich meer dan ooit de vraag op wie of wat de partijen 'vertegenwoordigen'. Sinds de afschaffing van het districtenstelsel, de opkomst van de moderne massapartij, de televisie, en ten slotte de strengere formele voorwaarden die de Kieswet aan verkiezingsdeelname stelt, is het voor individuen zonder partijlidmaatschap nagenoeg uitgesloten nog volksvertegenwoordiger te worden. In de tijd van de verzuiling stond daar de overtuiging tegenover dat de partij de kern was van een 'volksdeel', en dat de volksvertegenwoordiger voor hen die tot dat volksdeel behoorden 'een van ons' was. Die overtuiging is tegenwoordig vrijwel verdwenen; de vanzelfsprekende band tussen volksvertegenwoordigers en hun achterban is verloren gegaan. In die zin hebben partijen hun representatieve functie verspeeld. Maar op welke manier kunnen de partijen dan nog wel 'representatief' zijn, en hoe zou men aan het begin van de 21-ste eeuw representeren of vertegenwoordigen moeten opvatten? Of is de politieke partij aan het eind gekomen van haar levenscyclus en is zij terug bij haar ontstaan aan het einde van de negentiende eeuw, toen haar verschijning eveneens veel negatieve reacties opriep? Als de partij inderdaad haar langste tijd heeft gehad, zijn er dan alternatieve vormen van vertegenwoordiging denkbaar, zoals bijvoorbeeld 'virtuele representatie' via internet, of selectie van volksvertegenwoordigers door het lot als in het oude Athene? Zo nee, en dit lijkt waarschijnlijker, maakt de partij dan een metamorfose door waarbij ze haar achterban niet minder maar anders gaat representeren - niet via organisaties maar via de media, internet, opiniepeilingen en kiezersonderzoek? En wat heeft dat voor gevolgen voor de interne organisatie van de partij?

Deze vragen staan centraal op het congres dat het DNPP - in samenwerking met het Agricola Instituut - op 15 oktober 1999 organiseert ter gelegenheid van zijn 25-jarig bestaan. Historici (prof.dr F.A. Ankersmit, dr. H. te Velde), politicologen (dr. H. Anker, prof.dr J. de Beus, dr. R.A. Koole en dr. A.P.M. Lucardie) en vertegenwoordigers van de wetenschappelijke bureaus van D66, PvdA (drs. P. Kalma) en RPF (prof.dr R. Kuiper) zullen trachten hierop antwoorden te geven (zie het programma).

Het congres, dat begint om 10.30 uur en zal duren tot 16.30 uur, wordt gehouden in de Senaatskamer van het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen, Broerplein 5. Aansluitend is er een receptie tot 18.00 uur. De kosten bedragen fl. 45,--, inclusief lunch.

Voor meer informatie:

Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen

Oude Boteringestraat 52

9712 GL Groningen

tel. : 050-3636830

fax : 050-3637256

email: dnpp@ub.rug.nl

© Copyright DNPP. Alle rechten voorbehouden.