Conferentie: Gekozen burgemeester in een dualistisch bestel

Datum nieuwsfeit: 15-10-1999
D66

OPLEIDINGSCENTRUM
WETENSCHAPPELIJK BUREAU

nodigen u uit voor de Conferentie

De gekozen burgemeester in een dualistisch bestel

15 oktober 1999
aanvang 13.00 uur

Hotel Des Indes
Lange Voorhout 54-56
Den Haag

Op vrijdag 15 oktober organiseren het Opleidingscentrum en het Wetenschappelijk Bureau van D66 een conferentie over 'de gekozen burgemeester in een dualistisch bestel'. Deze bijeenkomst wordt gehouden naar aanleiding van het verschijnen van een SWB-cahier onder gelijknamige titel. De voorzitter van de groep die het boekje heeft gemaakt, Lex Michiels, zal ook aan de discussie deelnemen.

Het is de bedoeling dat het een interessante inhoudelijke discussie wordt. Daarom hebben we voor het forum zowel mensen uitgenodigd die uit eigen ervaring kunnen putten, als mensen die het onderwerp meer uit wetenschappelijke hoek benaderen. Twee gespreksleiders leiden de discussie die een bijzondere opzet zal krijgen.

De burgemeester functioneert niet op zichzelf. En juist de bestuurlijke omgeving is aan veranderingen onderhevig. Moet dan ook de burgemeester niet mee veranderen? En omgekeerd, betekent een gekozen burgemeester niet dat er het een en ander zal moeten veranderen aan de politieke context van het lokaal bestuur? Daarom het onderwerp voor deze conferentie: de gekozen burgemeester in een dualistisch bestel.

Leo Pinxten
Opleidingscentrum
Christiaan de Vries
Wetenschappelijk Bureau

De bijeenkomst vindt plaats in Hotel Des Indes te Den Haag.

Deelnamekosten zijn 25,-- (inclusief koffie en thee). U kunt zich aanmelden bij het Opleidingscentrum e-mail opleidingscentrum@d66 of de SWBe-mail (swb@d66.nl) of telefonisch 070-3566066. Aangezien de capaciteit van de zaal beperkt is, worden aanmeldingen op volgorde van binnenkomst behandeld.

PROGRAMMA

Om de dialoog tussen de deskundigen en het publiek te bevorderen zijn er twee verschillende fora samengesteld met ieder een eigen invalshoek. Steeds zal één forum beginnen, waarop het andere forum invalt. Daarna krijgt de zaal de mogelijkheid om te reageren.

Discussieleiding: Erwin Muller, directeur Crisis-Onderzoeksteam Den Haag en Gerard Schouw, management-consultant en voorzitter Stichting Wetenschappelijk Bureau D66

* 12.30 Ontvangst

* 13.00 Opening door Gerard Schouw
Column door Jaring Hiemstra, bestuurskundige, onlangs gepromoveerd op het besturen van grote gemeenten, waarin aandacht voor de positie van de burgemeester

+ Forum 1
Hans Ouwerkerk, burgemeester van Almere (PvdA) Ernst Bakker, burgemeester van Hilversum (D66) Piet Heijn Schoute, burgemeester van Wassenaar (VVD)
+ Forum 2
Wim Derksen, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Rijksuniversiteit Leiden en lid van de WRR Joop van den Berg, voorzitter directieraad VNG Lex Michiels, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de VU te Amsterdam en voorzitter van de auteurscommissie
* 15.00 Pauze

+ Forum-zaaldiscussie

* 16.15 Thom de Graaf, voorzitter Tweede-Kamerfractie van D66, geeft een afsluitend commentaar.