CEO Nortel Networks: nu komen met snel-internet

Datum nieuwsfeit: 15-10-1999
PERSBERICHT

CEO VAN NORTEL NETWORKS DAAGT TELECOM- EN INTERNET-BEDRIJVEN UIT NU TE KOMEN MET SNEL-INTERNET OM EEN NIEUW TIJDPERK VAN COMMUNICATIE, SAMENWERKING EN ELEKTRONISCHE HANDEL TE KUNNEN INGAAN

- Telecom '99 aan de vooravond van 'high-performance' Internet -

Geneve (Zwitserland), 10 oktober 1999 - De telecommunicatie- en Internetbedrijven uit de hele wereld moeten samen snel-Internet ontwikkelen, vindt John Roth, president-directeur van Nortel Networks. Hij zei dit in een openingstoespraak van de beurs Telecom '99, een van de grootste handelsbeurzen ter wereld en de belangrijkste voor de telecommunicatie- en Internet-branche.

"Er komt een vloedgolf van nieuwe gebruikers op ons af, met een al evenzeer ontzagwekkende toename van het dataverkeer, nieuwe applicaties en technologieen", hield Roth zijn gehoor voor. "Daarom moeten alle betrokken ondernemingen en bedrijfstakken de handen ineen slaan om de noodzakelijke oplossingen te bieden voor het komende tijdperk van communicatie, samenwerking en elektronische handel. Het beantwoorden van de vraag aan de klanten 'Welke kant moet Internet volgens u op?' biedt de enige en grootste kans voor het bedrijfsleven", meent Roth. "De mate waarin de op de beurs vertegenwoordigde ondernemingen erin slagen te voldoen aan de eisen van de klant door het beschikbaar stellen van een krachtiger en sneller Internet, bepaalt wie de winnaars en de verliezers van dit nieuwe tijdperk zullen zijn."

De 'actielijst' van de industrie
Bovenaan de actielijst van de industrie zet Roth de taak voor de Internet-industrie de verbindingen betrouwbaarder, sneller, goedkoper en van betere kwaliteit te maken. Zo zou Internet even betrouwbaar en bereikbaar moeten zijn als het telefoonnet nu en niet zo afhankelijk van het toeval, dat nu tot hoogst onvoorspelbare prestaties leidt. Snel-Internet moet voor iedereen 99,999% van de tijd beschikbaar zijn; dat betekent een uitvaltijd van slechts vijf minuten per jaar. Nu is dat, aldus Roth, nog maar 99% en dat komt er op neer dat er 88 uur per jaar geen verbinding beschikbaar is. Meer dan twee volledige werkweken. In feite komt het erop neer dat de betrouwbaarheid en constante beschikbaarheid van services die nu voor de hoofdverbindigen van de
telecommunicatie-ondernemingen gelden, ook uitgebreid worden tot het openbare telefoonnet (PSTN). Dit fijnvertakte netwerk vormt thans de onmisbare communicatie-infrastructuur van de twintigste eeuw.

Dubbel zo snel als de Wet van Moore - het optische Internet Onder verwijzing naar de 'Wet van Moore', die de prijs/prestatiegrenzen van het huidige Internet definieert, stelde Roth voor het 'high-performance'-Internet te definieren met wetten van Optisch Internet. Hij gaf aan dat Nortel Networks op weg is naar tweemaal de snelheid van de wet van Moore door elke negen maanden de capaciteit van haar glasvezelverbindingen te verdubbelen en de prijs te halveren. De onderneming verwacht in de komende jaren dit tempo nog verder te kunnen opvoeren.
Dit zou het einde betekenen van het 'wereldwijde wachten', omdat de snelheid van Internet aangepakt wordt. Volgens een schatting van Roth gingen in 1998 2,5 miljard uren verloren aan wachten op webpagina's; dit komt overeen met een waarde van miljarden dollars als gevolg van productiviteitsverlies en gemiste handelstransacties.

Draadloos Internet komt eraan
Snel-Internet biedt gebruikers tevens de kans zich buiten hun kantoor te begeven en bijvoorbeeld telewerken via Internet op wisselende plaatsen mogelijk te maken. Op grote schaal mobiel werken vereist wel dat draadloze Internetverbindingen betaalbaar zijn. Daartoe zullen de kosten, die nu ca.75 cent per megabit bedragen, naar beneden moeten tot zo'n 8 cent per megabit. Mobiel gebruik van Internet vraagt krachtige prestaties. Nortel Networks staat klaar om bij te dragen aan de realisering daarvan.

Over Nortel Networks
Nortel Networks werkt nauw samen met klanten over de gehele wereld om voor telefonie en IP geoptimaliseerde netwerken te ontwerpen, te bouwen en in gebruik te stellen. Tot de klanten van Nortel Networks behoren prive- en beursgenoteerde ondernemingen, instellingen, Internet Service Providers, telefoonmaatschappijen, (kabel)netwerkexploitanten en openbare nutsbedrijven.

Veel van Nortel Networks' technologische innovaties worden ingezet voor toepassingen in de Formule 1 autoraces. Nortel Networks is co-sponsor van het Williams-Supertech-team.

De gewone aandelen van Nortel Networks worden verhandeld op de beurzen van New York, Toronto, Montreal, Vancouver en Londen. Nortel Networks had in 1998 een omzet van US$ 17,6 miljard; het aantal werknemers bedraagt wereldwijd ongeveer 70.000.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Nortel Networks
Tom Pappas