Vragen PvdA over wachtlijsten kinderopvang

Datum nieuwsfeit: 15-10-1999
Partij van de Arbeid

Den Haag, 15 oktober 1999

Vragen van het lid Hamer (PvdA) aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

1.

Klopt de berichtgeving in de media dat de wachtlijsten voor de kinderopvang nog steeds groeien? Zo ja, in hoeverre biedt de huidige capaciteitsuitbreiding een oplossing hiervoor?

2.

Is het waar dat er inmiddels beschikkingen inzake de Regeling uitbreiding kinderopvang en buitenschoolse opvang zijn afgegeven aan gemeenten?

Zo ja, voor welke termijn zijn hieromtrent afspraken met gemeenten aangegaan?

Zo nee, wanneer zullen gemeenten deze beschikkingen tegemoet kunnen zien?

3.

Klopt het dat gemeenten slechts vanaf 24 september tot 8 november a.s. de tijd hebben om een aanvraag voor rijkssubsidie in te dienen? Zo ja, worden met name kleine(re) gemeenten niet gedupeerd door deze korte tijdspanne?

4.

Is het zo dat gemeenten die door tijdgebrek de indiendatum niet halen, uitgesloten worden van financiering voor kinderopvang voor één of meerdere jaren?

5.

Wat kunnen de gevolgen zijn van het feit dat de Kamer zich nog niet heeft uitgesproken over de Beleidsbrief Kinderopvang en daarmee niet over de bovengenoemde regeling? Stel dat de Kamer zou besluiten om binnen de tijdspanne van een aantal jaren een andere financiering kinderopvang te kiezen dan deze regeling voor de komende vier jaar beoogt, wat zijn hiervan dan de consequenties voor de regeling?