ABN AMRO neemt Tsjechische vermogensbeheerder over

Datum nieuwsfeit: 15-10-1999

ABN AMRO Bank N.V.
Public Relations (AA 1130)
Foppingadreef 22
1102 BS Amsterdam Zuidoost
The Netherlands
Tel. +31 (0)20 628 89 00
Fax. +31 (0)20 629 54 86
15 oktober 1999

ABN AMRO NEEMT TSJECHISCHE VERMOGENSBEHEERDER OVER

ABN AMRO Bank N.V. maakt de acquisitie bekend van Czech Atlantik Portfolio Management A.S., een Tsjechische vermogensbeheerder. Atlantik beheert EUR 53 miljoen voor Tsjechische institutionele beleggers, met een nadruk op lokale aandelen en obligaties. Atlantik is in 1995 opgericht.

Overeengekomen is dat ABN AMRO het vanuit de stad Bro opererende Atlantik voor volledig overneemt. De heer Daniel Gladis zal aanblijven als Managing Director en tevens toetreden tot het ABN AMRO management team in Tsjechië.

De Tsjechische vermogensbeheermarkt had aan het einde van 1998 een omvang van EUR 6 miljard en zal naar verwachting drie keer zo groot zijn in 2004, mede doordat lokale pensioenfondsen naar een kapitaalgedekte positie aan het verschuiven zijn (van 'pay as you go' systeem). Hoewel de huidige activiteiten van Atlantik voornamelijk op instellingen zijn gericht, verwacht ABN AMRO ook te profiteren van Atlantik's expertise voor haar vermogensbeheer-activeiten voor particulieren.

Jaap Fieret, Chief Executive van ABN AMRO Asset Management toont zich verheugd: "Deze acquisitie versterkt onze portfolio management mogelijkheden in Tsjechië en is een volgende stap in onze strategie om een belangrijke positie als vermogensbeheerder op te bouwen in de centraal Europese regio." ABN AMRO's Country Manager voor Tsjechië Rob ten Heggeler vult aan: "Deze acquisitie onderstreep het commitment van de bank aan Tsjechië en zal helpen om aan de groeiende vraag naar vermogensbeheerproducten te voldoen."

Perscontacten:

Martin Winn, telefoon: +44 171 678 8244