Politiebericht regio Groningen

Korps: Groningen, plaats: Diverse 10/15/99

Persberichten Regiopolitie Groningen (vrijdagmiddag)/

Vrijdag (middag) 15 oktober 1999

Veendam: man aangehouden voor vrijheidsbeneming ex-vriendin Een 26-jarige inwoner van Winschoten is deze week aangehouden in verband met de vrijheidsbeneming van zijn 20-jarige ex-vriendin uit Muntendam. De man haalde de vrouw maandag jl. tegen haar wil uit de woning van haar moeder in Veendam. De aanwezige 70-jarige huisgenoot die zich ermee wilde bemoeien werd daarbij door de man mishandeld. Hij kreeg een paar rake klappen in zijn gezicht en raakte daardoor gewond. De Winschoter nam vervolgens zijn ex mee in de auto en verdween zonder bekende bestemming. De politie, die inmiddels was gewaarschuwd, slaagde erin de man en de vrouw op te sporen in een hotel in Zuidbroek. De aanhouding verliep vervolgens vrij rustig. De man werd voor nader onderzoek ingesloten. De vrouw werd ondergebracht bij haar familie.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat de problemen tussen beiden al lange tijd speelden en dat er mogelijk sprake was van soortgelijke praktijken. Het onderzoek wordt daarom vervolgd. De verdachte is inmiddels in bewaring gesteld.

Leek: autokrakers aangehouden
Met de aanhouding van vier inwoners uit Muntendam, een vrouw van 17 en drie mannen van 18, 21 en 23 jaar, en een 16-jharige inwoner van Veendam, heeft Regiopolitie Groningen, district West, een dertigtal autokraken opgelost en enkele diefstallen van autovelgen. De diefstallen vonden de laatste drie maanden in wisselende samenstelling plaats en werden onder meer gepleegd in Zevenhuizen, Leek, Veendam, Assen, Gieten. De buit bestond uit radio?s, CD?s, kleding, etenswaar, een GSM en andere spullen. In de meeste gevallen werden de auto?s ruwweg opengebroken. Van de spullen is nagenoeg niets meer teruggevonden. Ze zijn verkocht of weggegooid. De totale schade is enkele tienduizenden guldens. De 23-jarige Muntendammer zit nog vast in verband met recidive. De anderen zijn inmiddels op vrije voeten gesteld. Het vijftal kon worden opgespoord toen in de nacht van 4 op 5 oktober drie van hen door een oplettende burger werden betrapt bij een autokraak op het Industriepark in Leek. Het autonummer van hun voertuig werd

genoteerd waarna de politie erin slaagde ze even later in de buurt van hun woonplaats aan te houden.

Zuidhorn: vuurwapens en stroomstootwapens inbeslag genomen De politie heeft In een woning aan het Hoendiep in Zuidhorn vanmorgen een hoeveelheid munitie, vuurwapens en stroomstootwapens in beslag genomen. Het ging om acht pistolen, waarvan 7 antieke wapens, 250 patronen en 8 stroomstootwapens. De antieke wapens had hij voor verzameldoeleinden. Het andere pistool was voor eigen veiligheid, evenals de stroomstootwapens, waarvan hij overigen ook enkelen voor de handel had bedoeld. De 56-jarige bewoner is aangehouden en na verhoor weer op vrije voeten gesteld.

Groningen: controle wegtransport
Op de Weg der Verenigde Naties werden vanmorgen in samenwerking met de Rijksverkeersinspectie diverse vrachtauto?s gecontroleerd. Hierbij werd aan een Duitse chauffeur een transactie aangeboden van 500 gulden omdat hij gisteren een te lange werktijd van 20 uren achtereen had gemaakt. De chauffeur van een vrachtwagencombinatie uit Avenhorn kreeg een rijverbod van 8 uren in verband met onvoldoende rusttijd. Een transport met gevaarlijke stoffen uit Langerak heeft 1.5 uur stilgestaan in verband met het ontbreken van de benodigde documenten. Een bestelauto met accu?s uit Groningen moest 2 uur aan de kant staan, omdat het voertuig niet voldeed aan de eisen en bovendien de papieren niet in orde waren. Tevens was het gewicht op de achteras 30% te zwaar. Nadat een gedeelte van de lading aan de kant werd gezet kon de chauffeur de lading lossen bij een erkend bedrijf in Groningen. In alle gevallen werd proces-verbaal opgemaakt.

Groningen: bromfietsdief aangehouden
Een 27-jarige Stadjer is vanmorgen aangehouden in verband met de diefstal van drie bromfietsen. Een surveillance zag de man op de Siersteenlaan sleutelen aan twee bromfietsen. Controle gaf aan, dat het om twee gestolen bromfietsen ging. In het schuurtje achter zijn woning trof de politie nog een gestolen bromfiets. De man is ingesloten voor nader onderzoek. De bromfietsen zijn in beslag genomen.

Inlichtingen, afdeling voorlichting (S.Smedes)