Expositie over geschiedenis Madurodam

GESCHIEDENIS VAN MADURODAM

Tot 9 januari in het stadhuis van Den Haag

Expositie over geschiedenis Madurodam

In het Atrium van het Haagse Stadhuis aan het Spui organiseert het Haags Gemeentearchief een tentoonstelling over het bewogen verleden van Madurodam. Aan de hand van foto's en archiefdocumenten komt de geschiedenis van de kleinste Nederlandse gemeente opnieuw tot leven.

Deze tentoonstelling is op 13 oktober geopend door burgemeester Deetman van Den Haag en zijn collega van Madurodam Nils de Mooij, en is te bezichtigen tot en met 8 januari 2000.

Tevens worden in de periode van 14 tot en met 22 oktober 1999 bij de tentoonstelling in de `huisbioscoop' van het Gemeentearchief oude films over Madurodam getoond.

Sedert enige jaren worden in het archiefdepot van het Haags Gemeentearchief de oude papieren, films en foto's van Madurodam bewaard. Madurodam heeft het ontsluiten van dit materiaal gesubsidieerd, waardoor de geschiedenis van de miniatuurstad kan worden bestudeerd en deze tentoonstelling kon worden gemaakt.

De geschiedenis van Madurodam

Met veel publiciteit werd bijna vijftig jaar geleden in Den Haag de miniatuurstad Madurodam geopend. Zonder initiatiefneemster mevrouw B. Boon-van der Starp was Madurodam nimmer in Den Haag verrezen. Reeds voor de Tweede Wereldoorlog was zij een bekende Haagse inwoonster. Mevrouw Boon was in 1938 de oprichtster van het Haagsch Comité voor Vluchtelingen, in Den Haag beter bekend als het Haagsch Kindercomité. Zij slaagde erin met deze organisatie circa 1600 joodse kinderen van Oostenrijk naar het nog niet-bezette Nederland te doen ontkomen. De Haagse woning van de familie Boon werd in deze vooroorlogse jaren een toevluchtsoord voor joodse intellectuelen die gedwongen waren Nazi-Duitsland te ontvluchten.

Ook na de oorlog bleef mevrouw Boon maatschappelijk actief. Zij werd lid van het bestuur van het Nederlands Studentensanatorium: een sanatorium te Laren voor studerende tuberculose-patiënten die tijdens het kuren hun studie wilden voortzetten. Het lidmaatschap van mevrouw Boon van dit bestuur legde de kiem tot het ontstaan van Madurodam. Haar was namelijk ter ore gekomen dat voor de nazorg van de patiënten van het Studentensanatorium geen geld bleek te zijn. In een opwelling deed mevrouw Boon het voorstel om een miniatuurstad te bouwen om hiermee gelden te werven voor het sanatorium.

Steun
Vele particulieren en bedrijven steunden mevrouw Boon om haar ideeën werkelijkheid te laten worden. Voor de concrete uitwerking van de plannen droeg architect S. Bouma, de toenmalig directeur van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, zorg. Ook de gemeente Den Haag liet zich niet onbetuigd. Het bestuur gaf voor de aanleg van de miniatuurstad een fraai terrein bij de Scheveningse Bosjes in erfpacht.

Zelfs al verleenden vele instanties hun medewerking, dan nog bleef er veel geld nodig. Het startkapitaal voor de bouw van de miniatuurstad ontving mevrouw Boon van haar vermogende vrienden Jossy en Rebecca Maduro te Curaçao. Hierop werd besloten dat de miniatuurstad een levend monument zou worden voor hun in de Tweede Wereldoorlog omgekomen zoon George Maduro. Naar hem werd de miniatuurstad Madurodam genoemd.

Beatrix eerste burgemeester
Reeds twee jaar nadat de eerste plannen op tafel lagen, kon op 2 juli
1952 de nog jonge prinses Beatrix de sleutels van Madurodam in ontvangst nemen en werd zij benoemd tot de eerste burgemeester van Madurodam. Naast prinses Beatrix werden ook andere jongeren betrokken bij Madurodam, die tezamen de jeugdgemeenteraad van het stadje zouden gaan vormen.

Al snel bleek mevrouw Boon met de oprichting van Madurodam een gouden plan te hebben geïnitieerd. Al in het eerste jaar na de opening bleken de bijdragen die konden worden geschonken aan het Studentensanatorium hoog te zijn en deze namen in de loop der jaren alleen maar toe. In
1961 bereikte Madurodam het magische getal van één miljoen bezoekers en het kon in dat jaar ƒ200.000,- uitkeren aan het Studentensanatorium.

Doel snel bereikt
Het doel voor de oprichting werd al snel bereikt: een dienst voor Sociale Nazorg voor de patiënten van het sanatorium kon spoedig in het leven worden geroepen. De miniatuurstad bracht feitelijk zoveel gelden binnen dat de financiële situatie van het sanatorium in de gehele periode van zijn bestaan gezond bleef.

De enorme daling van het aantal tuberculosepatiënten in Nederland leidde ertoe dat in 1965 het Studentensanatorium werd gesloten. De sluiting had natuurlijk ook veranderingen bij Madurodam tot gevolg. Nieuwe projecten kwamen voor subsidiëring in aanmerking. Geheel in de sfeer van de stichters van Madurodam blijft de Stichting Madurodam tot op heden ieder jaar een belangrijke bijdrage schenken aan een groot aantal educatieve en culturele activiteiten voor jongeren.

Madurodam lijkt enigszins op een gewone gemeente. Er is een burgemeester (tot 1980 prinses Beatrix), er is een gemeenteraad. Er is ook stedelijke problematiek. Net als een gewone gemeente groeit ook Madurodam. Vanaf het openingsjaar verschenen in Madurodam nieuwe bouwwerken en nieuwe stadswijken.

Uitbreiding
De eerste moderne stedelijke uitbreiding volgde in het midden van de jaren tachtig. Het bestuur van Madurodam gaf architect Carel Weeber opdracht om een compleet nieuwe stadswijk te ontwerpen, waarin moderne Nederlandse architectuur zou worden getoond. Vervolgens verrezen in de miniatuurstad onder meer de nieuwe Rotterdamse bibliotheek en de paalwoningen van Piet Blom.

Eind jaren tachtig was Madurodam volgebouwd. Verder bouwplannen zou Madurodam moeten realiseren buiten de bestaande eigen gemeentegrenzen.

Net als in een gewone Nederlandse gemeente werden de voorgenomen plannen tot grenswijziging van Madurodam niet met algemene instemming begroet. Na uitgebreid overleg tussen Madurodam, de gemeente Den Haag en buurtbewoners kwam er uiteindelijk een plan op tafel, waarbij de fraaie omgeving van Madurodam zoveel mogelijk werd gespaard en de gevreesde overlast voor de omwonenden tot een minimum werd beperkt.

Aan de hand van het plan van het architectenbureau Kuiper Compagnons werd Madurodam uitgebreid.

Nieuw Madurodam
In 1994 was het zover: het nieuwe Madurodam kon worden aangelegd. Niet alleen kon nu een woonwijk met moderne bebouwing worden neergezet, de ruimte die door de uitbreiding werd gewonnen, bleek zelfs voldoende voor de aanleg van een waterrijk gebied met rivieren, een stukje zee, en de bouw van verkleinde kopieën van beroemde Nederlandse bruggen, zoals de Rotterdamse Erasmusbrug.

Bij nieuwbouw in Madurodam wordt thans gestreefd naar een hoger niveau van perfectie en waarheidsgetrouwheid. De opzet van Madurodam, zoals deze in 1952 is verwezenlijkt, is evenwel niet veranderd. Nog steeds toont de miniatuurstad een typisch Nederlands stadje, waar overal de oorspronkelijke bouwschaal van 1op 25 is gehandhaafd.

De officiële opening van het vernieuwde Madurodam werd op 15 mei 1996 verricht door koningin Beatrix, eerste burgemeester en sedert 1980 beschermvrouwe van Madurodam.