KPN en OTE ronden onderhandelingen Bulgaars BTC af

Datum nieuwsfeit: 15-10-1999

KPN en OTE ronden onderhandelingen over Bulgarian Telecommunications Company af

De Bulgaarse Vice Premier Bakargiev heeft vandaag bekendgemaakt dat de Bulgaarse regering de onderhandelingen met KPN en haar Griekse consortiumpartner OTE over de aankoop van 51% van de aandelen in Bulgarian Telecommunications Company (BTC) heeft afgerond. Tevens zullen de partners de tweede nationale GSM-licentie in Bulgarije volledig in handen krijgen en een 51%-belang in de bestaande analoge operator Mobikom verwerven.

De transactie is onderworpen aan de goedkeuring van de bevoegde regulerende autoriteit en andere instanties, waaronder de Ministerraad van de Bulgaarse Republiek, de bestuursraden van de betrokken bedrijven en mededingingsautoriteiten in Brussel en Bulgarije. De transactie zal naar verwachting eind november worden afgerond.

De totale waarde van de acquisitie bedraagt USD 510 miljoen. Verder willen KPN en OTE de komende drie jaar USD 200 miljoen gaan investeren in de uitbreiding van bestaande netwerken en het uitrollen van het GSM-netwerk.

KPN heeft een 60%-belang in de nieuwe GSM-licentie en een effectief aandeel van 20% in het vaste netwerk. Momenteel wordt onderhandeld met Cable & Wireless, dat een deelneming van 49% heeft in Mobikom, over de overdracht van haar belang aan KPN en OTE.

KPN en OTE zien in Bulgarije grote mogelijkheden. BTC exploiteert een modern backbone-netwerk in Bulgarije en heeft 2,8 miljoen lijnen aangelegd, hetgeen neerkomt op een penetratiegraad van 34%. BTC heeft nog tot 2003 een monopolie op vaste spraaktelefonie. Mobikom heeft 120.000 klanten, terwijl de totale mobiele penetratie in Bulgarije slechts 2% bedraagt.

KPN en OTE hebben al een sterke positie verworven in Midden- en Oost-Europa. KPN heeft belangen in de Tsjechische operator SPT (20%) en het Hongaarse Pannon GSM (45%) en Pantel (62%). Het is ook vertegenwoordigd in de Oekraïne met een 10%-belang in Utel en een aandeel van 16,3% in Ukrainian Mobile Communications. OTE is actief in Roemenie (35%-deelneming in Romtelecom en DCS 1800), Servië (20%-aandeel in Telecom Serbia en GSM-licentie) en Armenië (90%-belang in Armentel en GSM-licentie).

KPN heeft over het boekjaar 1998 een marktkapitalisatie van NLG. 47,3 miljard, een omzet van NLG. 17.719 miljoen en een nettowinst van NLG. 1.515 miljoen gerealiseerd. KPN's nettowinst over het eerste half jaar van 1999 bedroeg NLG. 8.849 miljoen bij een omzet van NLG. 918 miljoen. OTE wist over het boekjaar 1998 een marktkapitalisatie van USD 13 miljard, een omzet van USD 3,1 miljard en een nettowinst van USD 706 miljoen te realiseren. OTE's nettowinst over de eerste zes maanden van 1999 bedroeg USD 336 miljoen bij een omzet van USD 1,7 miljard.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties