Kees 't Hart genomineerd voor ECI-prijs

- PERSINFORMATIE -

"Zintuiglijke literatuur"
Kees 't Hart genomineerd voor ECI-prijs

Den Haag - Door zijn boek De revue te selecteren voor de literaire reeks Schrijvers van Nu nomineerde de jury Kees ?t Hart voor de gelijknamige ECI-prijs. Aan de nominatie zijn een bedrag van 5.000 gulden en een perspex ?potlood? met de namen van alle inmiddels 90 in de reeks verschenen auteurs verbonden. De ECI-prijs is een prijs voor Nederlandstalig literair talent en de jury van gerenommeerde auteurs staat onder voorzitterschap van Ed van Thijn.

Van Thijn verwoordde het oordeel van de jury: "Het boek geeft een prachtig beeld van de geschiedenis van de revue. Wat het vooral bijzonder maakt is dat het hier om zintuiglijke literatuur gaat: je ruikt de transpiratie van de danseressen, je ruikt de alcoholkegels, je ruikt de duffe houtlucht van de balken in de nok van Carré".

De reeks Schrijvers van Nu bestaat inmiddels 22 jaar en beslaat 90 boeken. De opzet van de reeks is nog steeds dezelfde: elk kwartaal een Nederlandstalig literair talent, dat nog niet is doorgebroken bij het grote publiek, presenteren en aanbevelen aan de meer dan een miljoen leden van boekenclub ECI. Halverwege de jaren negentig werd aan de reeks een tweejaarlijkse prijs verbonden, groot 35.000 gulden. Veel van de auteurs die ooit als veelbelovend werden opgenomen in de reeks zijn inmiddels te vinden op (internationale) bestsellerlijsten.

Voor de in 2001 uit te reiken prijs zijn naast Kees ?t Hart genomineerd: Bart Plouvier (Het gemis), Anneke Brassinga (Hapschaar) en Bob Rigter (Langarm). Er zullen nog vier nominaties volgen.

De jury van de prijs bestaat uit Ed van Thijn (voorzitter), Monika van Paemel, Manon Uphoff, Fernand Auwera, Tom van Deel, Maarten ?t Hart en Nicolaas Matsier.

- EINDE PERSINFORMATIE -

Zie voor foto (EPS bestand), bio-/bibliografie van Kees 't Hart en achtergrondinformatie over de prijs: www.eci.nl/ecinieuws.asp

Vianen, 12 oktober 1999

Voor meer informatie:
ECI voor boeken en platen bv,
Hanneke Lutz, PR-Coördinator
Tel. 0347 - 37 93 89; fax 0347 - 37 93 09