Prinsenstadkeuring: Veulens en dressuurpaarden centraal

Datum nieuwsfeit: 16-10-1999
Hoefnet

Veulens en dressuurpaarden centraal tijdens 11e Prinsenstadkeuring

Delft - Zaterdag 16 oktober a.s. organiseert Fokvereniging V.W.F. Zuid-Holland West voor de 11e keer de Prinsenstadkeuring. V.W.F. Zuid-Holland West is een actieve fokvereniging met zo'n 125 leden. Jaarlijks worden er door deze fokvereniging diverse lezingen, excursies en andere activiteiten waaronder de Prinsenstadkeuring georganiseerd. De Prinsenstadkeuring zal wederom plaats vinden op het terrein van Manege De Prinsenstad in Delft. Traditioneel bestaat dit evenement uit een veulenkeuring en een geschiktheidsproef voor jonge rijpaarden.

Veulenkeuring
Ook dit jaar zal de veulenkeuring beslag leggen op het middagprogramma. Aan de veulenkeuring kunnen rijpaard-, tuigpaard- en basispaardveulens deelnemen. De veulens worden naar wens, aan de hand of los gepresenteerd, en beoordeeld op stap, draf, galop en algemene indruk. Prijswinnaars ontvangen geldprijzen en bij de opstelling zal de jury de plaatsing toelichten.

Dressuurpaarden
De Prinsenstadkeuring heeft een dressuurpaarden reputatie hoog te houden. Voorgaande jaren zijn er een aantal aansprekende winnaars naar voren gekomen. Zo was in 1997 de te vroeg gestorven Laurentis (v. Cocktail) van Gerdine Maree heer en meester. Afgelopen jaar beleefde Norman R. (v. Higline), die recentelijk derde werd bij de PAVO-cup met Patrick v.d. Meer, zijn debuut tijdens de Prinsenstadkeuring. Deze successen zijn voor de organisatie reden geweest dit evenement in het teken van dressuur te stellen. De geschiktheidsproef voor jonge dressuurpaarden is opengesteld voor drie- en vierjarige dressuurpaarden. De paarden worden onder het zadel beoordeeld. De jury bestaat uit Henk te Luggenhorst en dressuurruiter Arjan Teeuwissen. De beste paarden worden aan het einde van de avond door Arjan Teeuwissen getest en beoordeeld, waarna de uiteindelijke winnaar bepaald zal worden. Voor de prijswinnaars zijn aantrekkelijke geldprijzen gereserveerd.

Deelname
Deelnemen aan de Prinsenstadkeuring is uiteraard mogelijk. Meer informatie hierover kan worden verkregen bij de secretaresse van de fokvereniging V.W.F. Zuid-Holland West, Helga Hannink, telefoon/fax: 070 - 3972692, e-mail (Karin.deHaan@and.com). De mogelijkheid tot inschrijven sluit op 20 september.