Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Happening "Poëzie in het S.M.A.K." Gent

Datum nieuwsfeit: 16-10-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Gent

P o ë z i e i n h e t S . M . A . K . - h a p p e n i n g o p z a t e r d a g 1 6 o k t o b e r 1 9 9 9

Op zaterdag 16 oktober 1999 organiseert het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in samenwerking met PoëzieCentrum Gent ter gelegenheid van het Guido Gezellejaar, de happening "Poëzie in het S.M.A.K.; vier dozijnen voor Guido Gezelle".

Op deze dag wordt de tentoonstelling met 12 schilderijen geopend van Pedro Garciarias, lezen 12 dichters voor uit eigen werk, dragen 12 jongeren voor uit het werk van Guido Gezelle en gaan 12 kinderen aan de slag in een workshop geïnspireerd door Gezelles werk.

Pedro Garciarias werd in 1947 geboren in Havana (Cuba), maar woont en werkt sinds de jaren zestig in Granada, Spanje. Hij laat zich graag inspireren door de muziek van de Falla en het coloriet van zijn schilderijen herinnert aan de kleurenpracht van de tuinen van Granada. Zijn schilderijen zijn, net zoals Picasso en Chagall het hem voordeden, vaak een echo van de literatuur van Rimbaud, Baudelaire en Celan. Enkele jaren terug werd hem een Franse en Engelse vertaling bezorgd van de gedichten van Guido Gezelle. De gedichten boeiden hem uitermate en aan één ervan wijdde hij niet minder dan twaalf schilderijen en een schildersboek.

Het zijn deze werken rond het beroemde gedicht "Dien Avond en die Rooze" die in het S.M.A.K. tot en met 24 oktober 1999 worden tentoongesteld.

De openstelling van de tentoonstelling van Pedro Garciarias is tevens het startschot van een heuse poëziehappening. Jongeren dragen de hele namiddag voor uit het werk van Gezelle; inclusief "Dien Avond en die Rooze". Eddy van Vliet brengt als gastspreker een "pleidooi voor poëzie" en is ook in de namiddag (vanaf 14 uur) van de partij wanneer een keur van 12 dichters voorlezen uit eigen werk. Naast Eddy van Vliet zijn dat Lut De Block, Paul Demets, Roger M.J. de Neef, Piet Gerbrandy, Stefan Hertmans, Peter Holvoet-Hanssen, Roland Jooris, Dirk van Bastelaere, Serge van Duijnhoven, Willie Verhegghe en Peter Verhelst. Iedere dichter kiest zelf de zaal of werk van waaruit hij of zij zal voorlezen.

De selectie van dichters werd samengesteld in samenwerking met het PoëzieCentrum Gent.

"Belachelijk" en "gênant", zo omschrijft Piet Gerbrandy het schrijven van gedichten. Dit dualistisch denken en dichten spiegelt zich als een troebele bron in de titel van zijn debuutbundel, "Weloverwogen en onopgemerkt".

De poëzie van Peter Verhelst grijpt je naar de keel, woekert als een ontspoord geslacht, graaft zich een weg doorheen de diepste ingewanden van de taal en slaat tenslotte te pletter op het menselijk instinct.

De gedichten van Eddy van Vliet fungeren als seismograaf van de eigenwaarde van de dichter, die nauwgezet de vele naschokken van deze tijd noteert. Van Vliet zoekt als getuige een steen om tegen te praten, een waarheid in voortdurende metamorfose.

Mede door zijn aanknoping met hedendaagse muziekgenres als rap, hiphop en techno rekent de Belgische Nederlander Serge van Duijnhoven in zijn gedichten af met het toch wat saaie imago van de dichtkunst. Zijn optreden in het S.M.A.K. wordt een multimediale performance in samenwerking met D.J. Fat.

Via personifiëring en metaforiek benadrukt Roger M.J. de Neefs poëzie de verwisselbaarheid van natuur en mens. Deze in sterke mate symbolische poëzie is louter op essenties toegespitst, niet op verschijnselen, en verleent daardoor deze suggestieve poëzie een mythisch karakter.

De gedichten van Roland Jooris zijn direct betrokken op de visuele werkelijkheid en laten zich vaak lezen als minimal art-prenten.

In het spoor van dichteressen als Emily Dickinson, Edith Södergran of Anna Enquist schrijft Lut De Block een bewust uitgesproken vrouwelijke poëzie. Geen strijdbaar feminisme, maar een rustige reflectie op het vrouw-zijn, als dochter, geliefde, moeder.

Literair criticus Paul Demets concentreert zich in zijn debuutbundel "De papegaaienziekte op beelden en percepties", omdat de realiteit daarachter altijd wegvliedt. Het resultaat is een ontdekkingstocht van wat vlakbij ligt en in zijn essentie toch onaanraakbaar blijft.

In zijn werk onderzoekt Stefan Hertmans de spanning tussen het alledaagse en concrete enerzijds en het absolute en abstracte anderzijds. Overgangen tussen beweging en verstilling, het ik en de ander, de stad en platteland staan centraal.

In zijn debuutbundel, "Dwangbuis van Houdini", onderneemt Peter Holvoet-Hanssen een verkenningstocht naar de grenzen van het gewone en het ongewone, het zegbare en het onzegbare, naar het gebied waar dagelijkse routine overgaat in sluimerende waanzin, en humor en ontroering samengaan.

De complexe en meerduidige poëzie van Dirk van Bastelaere bevat vele verwijzingen naar andere kunst en literatuur. In zijn gedichten - met veel aandacht voor vorm, structuur en taal - weerspiegelen de chaos en vervreemding van de ik en de buitenwereld elkaar.

De poëzie van Willie Verhegghe is van een intensiteit die pretentieloosheid combineert met een onverwoestbaar engagement. Wie Verhegghe leest, herleest zichzelf en vindt daarin de andere.

Worden doorlopend geprogrammeerd als muzikale interferenties: Admiral Freebee - muzikale poëzie van de Antwerpse singer-songwriter Tom Van Laere en band - en The very last concert of A. Harold Barreiro "Before I begin to sing" - een compilatie van muziekstukken voor piano en objecten gecomponeerd of uitgevoerd tussen 1987 en 1999 die Barreiro zijn "Greatest Hits" noemt.

In de namiddag wordt door de educatieve dienst van het S.M.A.K. een workshop georganiseerd waarin 12 kinderen werken rond het oeuvre van Guido Gezelle. Het resultaat van deze workshop zal dezelfde dag aan het publiek worden voorgesteld

Praktisch

Data en openingsuren


- happening op zaterdag 16 oktober 1999 van 14 tot 18 uur


- tentoonstelling "Pedro Garciarias" van 16 tot en met 24 oktober 1999


- de tentoonstelling "De Opening" loopt tot en met 5 december 1999 dagelijks van 10 tot 18 uur (gesloten op maandag)

Toegangsprijzen (happening en tentoonstelling)


- 300 frank/7,44 euro: individueel bezoek


- 200 frank/4,96 euro: groepen vanaf 15 personen en reductiehouders (studenten, jongeren tot 25 jaar, senioren vanaf 55 jaar,...)


- 100 frank/2,48 euro: schoolgroepen

Geleide bezoeken


- gids 2000 frank/49,58 euro


- maximum 20 personen per gids (duur: ca. 1 ½ uur)


- schriftelijke reservering verplicht (info: Werner Leemans en Carmen Champagne)

Catalogus Pedro Garciarias


- Nederlands, met tekst van Marc Galle, softcover, 23 x 16 cm, 32 pp.,
12 illustraties in kleur


- 200 frank/4,96 euro

Poëziebundel

* 12 gedichten, Nederlands, softcover, 23 x 16 cm, 28 pp.

Openbaar vervoer

* station Gent-Sint-Pieters (15 min. loopafstand van het museum)
* Bus 5/50/90/70-74/76-78 (halte Heuvelpoort)

Informatie

S.M.A.K., Hans Martens, Citadelpark, 9000 Gent, tel. (09)221 17 03, fax (09)221 71 09,

e-mail (museum.smak@gent.be)

PoëzieCentrum, Hoornstraat 11, 9000 Gent, tel. (09)225 22 25, fax (09)225 90 54,

e-mail (poeziecentrum@pronet.be)

Poëzie in het S.M.A.K. wordt gesteund door Watco en De Morgen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie