Activiteiten in het Zuiderzeemuseum

Datum nieuwsfeit: 16-10-1999

Herfstvakantie sluit buitenseizoen af

Activiteiten in het Zuiderzeemuseum

De zomer is nu echt voorbij, de herfstvakantie staat alweer voor de deur. Van 16 tot en met 31 oktober bruist het Zuiderzeemuseum daarom van de extra activiteiten voor kinderen. Iedere dag kunnen kinderen een bouwplaat of kijkdoos in elkaar zetten, een lampion maken uit een suikerbiet voor Sint Maarten of meehelpen in de stoomwasserij. Ook is tijdens deze periode Het Kindereiland geopend voor individuele bezoekertjes. Tot en met 31 oktober is te zien hoe men zich vroeger voorbereidde op de winter, de winterkleren worden uit de mottenballen gehaald, de turfvoorraad wordt op peil gebracht en de bonen worden ingezouten. Alle activiteiten zijn inbegrepen bij de toegangsprijs van het Zuiderzeemuseum, dat dagelijks is geopend van 10.00 uur tot 17.00 uur en op zondagen van 10.00 uur tot 18.00 uur.

De herfstvakantie is voor kinderen bij uitstek een gelegenheid om spelenderwijs kennis te maken met de cultuur van de voormalige Zuiderzee. Iedere dag vanaf 13.00 uur zijn kinderen welkom op Het Kindereiland. In deze unieke presentatie laten Sijtje en Simon hun leeftijdsgenootjes van nu zien en horen wat hun dagelijkse bezigheden rond 1930 waren op het eiland Marken. Het programma duurt ongeveer een uur. Het laatste programma begint om 16.00 uur. Gratis kaartjes kunnen opgehaald worden in het informatiecentrum in het buitenmuseum. Het Kindereiland is gevestigd in het pand Siberië, dat zo genoemd werd door zijn geïsoleerde ligging. Kinderen kunnen in de educatieve ruimte dit pand zelf nabouwen. Ook kunnen zij een kijkdoos maken met een Marker interieur.

Sint Maarten

Van oudsher hoort het Sint Maarten feest op 11 november thuis in Noord-Holland. Vroeger gingen kinderen bij de boeren langs om een voeder- of suikerbiet te halen. Vervolgens werden deze uitgehold en werden er versieringen uitgesneden. Met een kaarsje erin maakt dit een schitterende lampion! Hiermee ging men langs de huizen om snoepgoed of geld in te zamelen. Kinderen kunnen op het pleintje voor het informatiecentrum vanaf 12.00 uur zelf een lampion maken van een suikerbiet.

Stoom afblazen

De stoomwasserij uit IJsselmuiden in het buitenmuseum is de enige die nog in bedrijf is in Nederland. In de loop van de 19de eeuw vestigden zich een aantal wasserijen in IJsselmuiden. Deze plaats was hiervoor bij uitstek geschikt, onder andere omdat de IJssel en de daarmee verbonden poldersloten veel schoon water leverden dat nodig is voor het wassen. Aanvankelijk werd deze wasserij aangedreven door paardenkracht. Een paard in een rosmolen dreef de grote houten wasinstallatie aan. In 1910 werd de paardenkracht vervangen door stoomkracht. Speciaal voor de herfstvakantie kunnen kinderen tussen 13.00 uur en 15.00 uur de machinist helpen met kolen scheppen en de stoommachine in werking stellen. In het wasserijdeel kunnen zij de wasvrouw assisteren met het vloeibaar maken van groene zeep en de was door de wringer halen.

Winterklaar

Tegenwoordig hebben wij, bijvoorbeeld door de teelt van gewassen in kassen, het gehele jaar door verse groenten. Ook door koelkast en vriezer worden veel artikelen langer houdbaar. Bovendien houdt de centrale verwarming ons de hele winter lekker warm. Deze luxe is echter pas van de laatste decennia.Vroeger zoutte men groenten in, zoals bonen en kool, om het langer houdbaar te maken. Ook droogde men appels. Deze konden dan in de winter gestoofd worden. Men begon al op tijd met voorraden aanleggen. Een gezegde uit die tijd luidt dan ook `een goede vrouw ziet in de zomer de ijsbloemen al op de ramen staan'. Kortom men zorgde ervoor genoeg voedsel en turf in huis te hebben voor een strenge winter. Vooral voor de meer geïsoleerde plaatsen in en rond de Zuiderzee, zoals de eilanden Urk en Marken, was dit van belang. Als de binnenzee was dichtgevroren konden deze plaatsen moeilijk bevoorraad worden. Nog tot en met 31 oktober is in het buitenmuseum te zien hoe men zich winterklaar maakte.

Nadere informatie en illustraties zijn verkrijgbaar via Klaas Busstra,

sector Communicatie Zuiderzeemuseum, tel. 0228 - 35 11 22;.of via E-mail: (klaas.busstra@zuiderzeemuseum.nl)