Politiebericht provincie Groningen

Persberichten provincie Groningen/
Zaterdag 16 oktober 1999

Dagelijkse berichten districten West, Noord, Midden en Oost

Hoogezand: man aangehouden voor bedreiging
Een 31-jarige man uit Hoogezand is vrijdagmiddag aangehouden voor bedreiging van een 33-jarige plaatsgenoot. De mannen waren elkaar tegen gekomen op de Erasmusweg in Hoogezand waarbij de 31-jarige dreigde met een vuurwapen. De man is aangehouden en er zijn huiszoekingen gedaan. Er werd geen vuurwapen aangetroffen. Na verhoor is de verdachte op vrije voeten gesteld.

Veendam: controle op Rijksweg N33
Tijdens een controle vrijdagavond op de Rijksweg N33 bij Veendam zijn vier automobilisten bekeurd voor het 'kleven' (op te korte afstand rijden achter een voorganger). De bestuurders werden aan de kant gezet en kregen een bon.

Hoogezand: gecontroleerde automobilist moet nog zitten Op de Sluiskade in Hoogezand werd bij een verkeerscontrole een 30-jarige automobilist uit Hoogezand gecontroleerd. De auto bleek niet APK gekeurd en niet verzekerd. De man had nog een boete openstaan van f 495.- of tien dagen zitten. Omdat de man de boete niet kon betalen is hij ingesloten.

Veendam: mannen gewond bij bromfietsongeval
Twee mannen uit Veendam die samen op een brommer zaten zijn vrijdagmiddag bij een aanrijding op de kruising ds. Sannesstraat en de Voormolenstraat met een auto gewond geraakt. De 28-jarige bestuurder van de brommer verleende op het kruispunt geen voorrang aan een van rechts komende 58-jarige automobiliste uit Muntendam die de aanrijding niet meer kon voorkomen. De bestuurder en zijn 45-jarige passagier zijn met hoofd- en beenletsel naar het ziekenhuis gebracht.

Hoogezand: bromfietser ten val
Een 16-jarige bromfietser uit Hoogezand reed vrijdagmiddag in zijn woonplaats op de Erasmusweg met te hoge snelheid over een verkeersdrempel en kwam ten val. De jongen is met armletsel naar het ziekenhuis gebracht.

Hoogezand: man aangehouden voor bedreiging van meisje De politie heeft vrijdagavond een 19-jarige man uit Hoogezand aangehouden omdat hij op de Sluiskade een 17-jarige plaatsgenote heeft bedreigd en de keel heeft dicht geknepen. Het meisje dat in een café aan de Sluiskade was ging naar buiten toen zij hoorde dat de 19-jarige bekende van haar in de buurt was. Buiten gekomen greep de man het meisje. Omstanders konden de man van het meisje aftrekken. De man is aangehouden en voor verhoor ingesloten.

Veendam: stiefzoon gooit ruit in
Van de woning van zijn stiefmoeder aan de Schaepmanstraat in Veendam heeft een 26-jarige man uit Veendam vrijdagnacht een ruit ingegooid. De gewaarschuwde politie trof de man aan achter de woning en arresteerde hem. De man is ingesloten voor nader onderzoek.

Delfzijl: aangehouden voor belediging en rijden onder invloed Om twee snorfietsers die vrijdagnacht op de Nieuweweg in Delfzijl reden te controleren werd aan beide een stopteken gegeven. De beide mannen - 23 en 25 jaar beide uit Delfzijl - stopten eerst maar gingen er tussenuit. Op de Oude Schans konden beide worden achterhaald. De 23-jarige man schold de agenten uit en werd met enig verzet aangehouden voor belediging. De 25-jarige man bleek onder invloed ( 0.8 promille) en kreeg een acceptgiro van f 190.- en een dagvaarding. Beide mannen kregen een proces-verbaal voor het negeren van het stopteken.

Garrelsweer: snorfietser onder invloed
Een 17-jarige snorfietser uit Appingedam reed vrijdagnacht onder invloed op de Stadsweg in Garrelsweer. De jongen blies een promillage van 1.0 wat hem een rijverbod van drie uur en een boete van f 190.- opleverde.

Delfzijl: poging om papagaai weg te nemen
Vrijdagnacht hoorde een bewoonster van aan de Farmsumerweg in Delfzijl veel lawaai bij haar vogelkooien. De vrouw zag twee mannen bij de kooien lopen en waarschuwde de politie. Een hangslot en ruit van een kooi waren vernield om bij een papagaai te komen. Vermoedelijk omdat ze gestoord zijn werd de papagaai niet mee genomen. Onderzoek in de omgeving naar de twee mannen leverde niets op.

Winsum: rijden onder invloed
Op de Provincialeweg S2 in Winsum is vrijdagnacht een 21-jarige bromfietser uit Winsum gecontroleerd op het rijden onder invloed. Hij blies een promillage van 0.55. De man kreeg een boete van f 190.- en een rijverbod van 1 uur.

Grootegast: man steelt drank
In een supermarkt aan de Hoofdstraat in Grootegast is vrijdagmiddag een 20-jarige man uit Lutjegast aangehouden omdat hij twee flessen drank meenam zonder deze af te rekenen. Op het bureau bleek de man ook nog in het bezit van bier en flesjes mixdrank. Deze drank was afkomstig uit een andere supermarkt in Grootegast en ook niet betaald. Van de man is een verklaring opgenomen en hij kreeg een geldboete van f 900.- en een dagvaarding.

Marum: doorrijden na aanrijding
De politie werd vrijdagmiddag gezonden naar de Berkenlaan in Marum waar een trekker na een aanrijding met een geparkeerde auto was doorgereden. Getuigen konden een signalement van de trekker en de bestuurder geven waarop de agenten bij zijn woning in de Wilp een 44-jarige man konden aanhouden. De man bleek te hebben gedronken en blies op het bureau een promillage van 1.40. Proces-verbaal voor rijden onder invloed en het verlaten van de plaats van het ongeval wordt opgemaakt tegen de man.

Leek: aanrijding op kruising
Een 20-jarige automobilist uit Leek verleende vrijdagavond geen voorrang op de kruising 't Zuden / Burg. Van Waninglaan in Leek aan een 23-jarige automobilist uit dezelfde plaats. Beide auto?s raakten bij de aanrijding zwaar beschadigd en zijn door een bergingsbedrijf afgevoerd. Een 19-jarige inzittende raakte bij het ongeval licht gewond en is voor behandeling naar het ziekenhuis gebracht.

Winschoten: complete keuken gestolen
Uit een bedrijfspand aan de J.D. van der Veenstraat is in de nacht van donderdag op vrijdag een complete keuken, twee rolsteigers en een decoupeerzaag weggenomen. De daders zijn het pand binnengekomen door een garagedeur te forceren.

Winschoten: scholieren bespoten met traangas
Een groepje van zes scholieren die vrijdagochtend van de ene locatie van school naar de andere liep zijn op de Bovenburen in Winschoten door een nog onbekende man bespoten met traangas. De jongens, allen uit Scheemda, liepen op de stoep toen twee fietsers hen voorbij reden. Daarbij spoot een van de mannen onverwachts en zonder reden met een busje traangas naar de jongens. Een 13-jarige jongen kreeg het gas in zijn gezicht. De politie stelt een onderzoek in naar de twee fietsende mannen.

Voor nadere informatie; afdeling voorlichting, 050 - 5995010