CDA conferentie over Islam en ontwikkeling

Datum nieuwsfeit: 16-10-1999

Conferentie over Islam en ontwikkeling

Den Haag, 5 oktober 1999

De Eduardo Freistichting (Stichting voor Internationale Solidariteit van het CDA) organiseert op zaterdag 16 oktober aanstaande in de Sint Gertrudiskapel (Willemsplantsoen 1c) te Utrecht een conferentie over Islam en ontwikkeling. Tijdens de bijeenkomst zal met name aandacht worden besteed aan de betekenis van de islam voor de ontwikkeling van politiek, samenleving en economie. Prof. Anton Wessels (hoogleraar Fenomenologie van de niet-christelijke religies, in het bijzonder de islam, aan de Vrije Universiteit) en mr. Coskun Cörüz (voorzitter bijzondere leerstoel Islam aan de Universiteit van Amsterdam) zullen een inleiding houden.

Centrale vraag tijdens de conferentie is wat in de praktijk de relatie is tussen het islamitisch Gods- en mensbeeld aan de ene kant en burgerschap, maatschappelijke verantwoordelijkheid en de markt aan de andere kant.
De bijeenkomst wordt om 10.00 uur geopend door dagvoorzitter drs. Norbert Schmelzer. Daarna volgen inleidingen van prof. Anton Wessels en mr. Coskun Cörüz.
Vervolgens is er een plenaire discussie o.l.v. de dagvoorzitter en met medewerking van de twee inleiders en twee commentatoren. De commentatoren zijn: de heer Kanie (journalist Trouw) en Abdul Wahid van Bommel (imam en publicist).
Het nawoord wordt verzorgd door prof. dr. Kees Klop, adjunct-directeur van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA. Dagvoorzitter Schmelzer sluit de conferentie om 13.00 uur af.

De conferentie is de laatste in een reeks van vier conferenties over religie en ontwikkeling(ssamenwerking).

Voor meer informatie: CDA-Partijvoorlichting, telefoon 070-3424814/817.