Drie miljoen subsidie voor mestverwerkingsprojecten

Productschappen Vee, Vlees en Eieren

persbericht nr. 56, d.d. 18 oktober 1999

Drie miljoen subsidie voor mestverwerkingsprojecten

Het Productschap voor Vee en Vlees (PVV) trekt drie miljoen gulden uit voor initiatieven, die het mestprobleem in de varkenshouderij op bedrijfsniveau moeten helpen verlichten. Het PPV-bestuur heeft ingestemd met een speciale stimuleringsregeling waarbij de overheid verzocht zal worden eenzelfde bedrag bij te leggen.

Het verwerken van mest op bedrijfsniveau wordt een steeds groter punt van aandacht. Dit is het gevolg van de omvang van het overschot en de oplopende kosten van afzet buiten het eigen bedrijf. De stimuleringsregeling is daarom met name bedoeld voor (nieuwe) verwerkingssystemen op de varkenshouderijen zelf. De bedrijven krijgen hiermee steun in de rug om hun systeem te optimaliseren, praktijkrijp te maken en te demonstreren aan andere varkensbedrijven.

De be- en verwerking van mest moet er toe bijdragen dat de hoeveelheid mineralen afneemt en dat bovendien minder in de landbouw hoeft te worden afgezet. Daarnaast moet worden getracht de kwaliteit zodanig te verbeteren, dat de concurrentie met kunstmest kan worden aangegaan.

De nieuwe stimuleringsregeling past in de lijn van de oproep, die PVE-voorzitter Tazelaar deed aan het begin van de laatste vergadering van het bestuur. Hij ging er vanuit dat het nieuwe mestbeleid op hoofdlijnen een feit is en dat daarmee voor de sector het moment is gekomen om er samen met de overheid te proberen een succes van te maken.

De nieuwe stimuleringsregeling is afgestemd met het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en het Productschap Diervoerder en sluit aan op de al bestaande regelingen.

Bedrijven die voor de regeling belangstelling hebben kunnen schriftelijk een aanvraag indienen bij de afdeling SVV van de PVE.(Postbus 5805, 2280 HV Rijswijk).