BSA benadert architecten- en ingenieursbureaus

Datum nieuwsfeit: 18-10-1999

PERSBERICHT

BSA benadert architecten- en ingenieursbureaus en dringt aan op legalisatie van software

Amsterdam, 18 oktober 1999 - Stichting Business Software Alliance Nederland (BSA) schrijft vandaag bijna 3.000 architecten- en ingenieursbureaus aan in het kader van haar campagne gericht op de volledige legalisatie van illegaal gebruikte software binnen bedrijven. De BSA heeft reden aan te nemen dat ook in deze sectoren in meer of mindere mate met illegale software wordt gewerkt. Doel van deze campagne is bedrijven ervan bewust te maken dat het belangrijk is te weten welke software binnen het bedrijf is geïnstalleerd en of daar voldoende licenties voor zijn verkregen.

In deze campagne, die medio april van start is gegaan, zijn inmiddels ook andere beroepssectoren door de BSA benaderd. Accountants- en administratiekantoren, grafische bedrijven (waaronder leden van het KVGO, Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen), bedrijven die actief zijn in de burgerlijke en utiliteitsbouw en BV's die na 1996 zijn opgericht en een snelle groei hebben doorgemaakt, hebben een brief van de BSA ontvangen. Meer dan de helft van alle aangeschreven bedrijven heeft inmiddels aan het verzoek van de BSA voldaan en na een inventarisatie te kennen gegeven voor wat de software van de leden van de BSA betreft alle benodigde licenties te hebben verkregen. Er zal een vervolgactie komen voor de bedrijven die tot op heden nog niet hebben gereageerd.

Gebleken is dat ook de distributeurs en resellers in deze campagne een belangrijke rol spelen, omdat zij rechtstreeks in contact staan met de eindgebruiker. Zij kunnen hun klanten bij de inventarisatie assisteren en het legaal softwaregebruik aanmoedigen. Inmiddels hebben zich al bijna 450 Nederlandse resellers aangemeld als BSA-supporter.

"Gezien het succes van de campagne zullen er zeker meer branches door de BSA worden benaderd. Dat gebeurt altijd met medeweten van de specifieke brancheorganisatie", verklaart Jos Heijmans, voorzitter van de BSA in de Benelux. "Naast deze campagne blijft de BSA ook zeer actief met het geven van voorlichting en doet ook regelmatig juridische acties, zoals invallen bij bedrijven".

###

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen gebruik en distributie van illegale software.
Internationale leden van de BSA zijn Adobe Systems, Apple Computer, Attachmate, Autodesk, Bentley Systems, Compaq Computer, Corel Corporation, IBM, Intel, Intuit, Lotus Development, Microsoft, Network Associates, Novell, Sybase, Symantec en Visio Corporation.
Lokale leden in de Benelux zijn Aladdin Knowledge Systems, Davilex Software en AfAS Software.
Meer informatie over de BSA vindt u op www.bsa.nl. De BSA is bereikbaar op telefoonnummer 0800-899 85 66 of via Email: (contact@bsa.nl)

Noot voor redacties