Explosieve toename internetgebruik in agrarische sector

Datum nieuwsfeit: 18-10-1999
Internet speelt een steeds belangrijkere rol in de agrarisch sector. De sector is bezig met een stevige inhaalslag. Jarenlang lag het internetgebruik in de landbouw ver beneden het niveau in andere sectoren. Gezien de explosieve toename van het internetgebruik in het laatste jaar kan worden geconcludeerd dat de sector bezig is met een ware inhaalslag. Dit concludeert AgriHolland op basis van de bezoekerscijfers in het laatste jaar. Een jaar geleden registreerde AgriHolland op hun site gemiddeld 300 bezoekers per dag. Nu is dit al opgelopen tot gemiddeld 1200. Op een topdag komen er zelfs bijna 2000 bezoekers langs. Vorige week maakte ook Elsevier bekend dat Agriwide steeds vaker wordt bezocht. Inmiddels ligt hier het aantal bezoekers op een topdag op 1000, waarvan 75% uit Nederland.

AgriHolland denkt dat deze ontwikkelingen vooral te maken hebben met de introductie van enkele nieuwe internettoepassingen. Steeds meer bedrijven bieden via internet maatwerk advies. Ook werken steeds meer bedrijven in de landbouw met bestelformulieren via Internet of e-commerce. Toch blijken ook de bijna ouderwetse internettoepassingen als emailservice het nog steeds erg goed te doen.

In de communicatie van menig bedrijf speelt internet inmiddels een sleutelrol. Dit heeft tenminste vier oorzaken. Allereerst is deze vorm van communicatie eenvoudiger te meten. Dit is een belangrijk verschil met de communicatie via geschreven media. Ten tweede is er de mogelijkheid tot interactie. Een lezer kan direct (interactief) antwoord krijgen op specifieke vragen. Als derde reden noemt AgriHolland de versterking van de kennisoverdracht. Klanten van bedrijven kunnen 24 uur per dag informatie krijgen over bijvoorbeeld voorraden, prijzen en productontwikkelingen. Tenslotte bespaart een goede website personeel. Dit komt vooral doordat steeds meer klanten niet bellen met een bedrijf om bestellingen door te geven of iets te vragen over de productsamenstelling, maar dit via internet regelen.

Noot voor redacties