Lift off voor Microsoft Flight Simulator 2000

Datum nieuwsfeit: 18-10-1999

Lift off voor Microsoft Flight Simulator 2000

Flight Simulator bereikt professionele status

Schiphol-Rijk/Brussel, 17 oktober 1999 - Microsoft introduceert Flight Simulator 2000 (FS 2000), de nieuwe versie van haar succesvolle vluchtsimulatorprogramma. Vluchtsimulator- en luchtvaartenthousiastelingen kunnen nu onder nog beter nagebootste vliegomstandigheden in verschillende vliegtuigen op vrijwel alle vliegvelden in de wereld landen en opstijgen.

Met het uitbrengen van Flight Simulator 2000 neemt Microsoft meteen de grootste stap in de geschiedenis van het programma die zeventien jaar geleden begon. Naast de Standard-uitvoering brengt Microsoft ook een uitgebreide versie van de vluchtsimulator uit en voegt zij voor de eerste keer het begrip 'Professional' toe aan de naam van de inmiddels beroemd geworden Microsoft Flight Simulator. Want al snel na de introductie van de eerste editie bleek ook een groeiend aantal beroepsvliegers gecharmeerd te zijn van de vele op de echte vliegpraktijk afgestemde eigenschappen van het programma. Op verzoek van deze groep gebruikers heeft Microsoft besloten ook een nog uitgebreidere versie uit te brengen: Flight Simulator 2000 Professional.

Enkele belangrijke verschillen tussen beide edities: de Standard-uitvoering heeft er twee nieuwe vliegtuigen bij gekregen, de Professional-versie vier. De Standard heeft van zes grote steden gedetailleerde 3D omgevingen, de Professional heeft er twaalf. Ook kent laatstgenoemde uitvoering onder meer een editor waarmee de gebruiker het instrumentenpaneel kan aanpassen. Daarnaast bevat de Professionaleditie nog twee echte trainingsinstrumenten en een uitgebreid naslag pilotenhandboek van meer dan tweehonderd pagina's.

Beide uitvoeringen van Flight Simulator 2000 kennen enkele opvallende verbeteringen ten opzichte van de 98-versie, zoals de visuele effecten van het 3D scenery graphics systeem met 16 bit kleuren. De twee nieuwe vliegtuigen die aan de FS Standard-vloot zijn toegevoegd zijn de Mach 2 Concorde van British Airways en de Boeing 777-300. De Professional-versie bevat bovendien nog de Raytheon/Beech King Air 350 en de Mooney Bravo. Ander winstpunt is dat de nieuwe Flight Simulator optimaal gebruikmaakt van de Pentium III-processor. Ook belangrijk om te vermelden zijn de nieuwe weersinvloeden. Zo worden wolken niet meer plat weergegeven, maar volledig in 3D. Flight Simulator is bovendien voorzien van de Jeppesen NavData, de wereldwijde navigatiedatabase, en spelers staan real-time weersverwachtingen ter beschikking. Wie dat wil kan nu zelf door middel van het Internet de actuele weersverwachtingen downloaden.
Realistische uitdaging
Microsoft Flight Simulator start met de Cessna Skylane 1825 op de baan van Merrill C. Meigs Field in Chicago. Met slechts enkele muisklikken kan op de grond of in de lucht van vliegtuig worden gewisseld. Ook de locatie en het weer zijn gemakkelijk te veranderen. De gebruiker kan zelf kiezen uit een VFR- of IFR-vluchtplan met bestemming en route naar keuze. Flight Simulator 2000 biedt heel wat voorzieningen om het vliegen en het navigeren zo echt mogelijk te laten lijken. Van elk vliegtuig zijn de vliegeigenschappen, besturing, instrumenten, verlichting, motoren, propeller en wijze van crashen aan te passen. Ook het falen van instrumenten, systemen, radio (willekeurig of specifiek) kunnen worden nagebootst, zodat elke vlucht een realistische uitdaging wordt.

Nog meer nieuwe toevoegingen en verbeteringen:

* De in de 98-uitvoering van Microsoft Flight Simulator aanwezige vliegtuigen keren in deze 2000-versie geheel gemoderniseerd terug, met nieuwe instrumentenpanelen, virtuele cockpits en 3D-weergave, verbeterd geluid en gedetailleerdere bedieningssystemen.

* Uit de in het programma opgenomen vliegtuigtypen kan een keuze worden gemaakt op basis van afbeelding, beschrijving en specificaties. Ook kan de gebruiker met de hoeveelheid mee te nemen brandstof het gewicht, de prestaties en het bereik van elk vliegtuig aanpassen.
* Het aantal te bezoeken vliegvelden is uitgebreid van 3000 naar de meer dan 20.000 officiële openbare vliegvelden die de wereld telt.
* Naast de gedetailleerde luchtopnamen van de plaatsen Londen, Parijs, New York, Los Angeles, San Francisco en Chicago en de vele 3D-objecten in de Standard-versie, biedt de Professional-versie van Flight Simulator 2000 extra opnamen van de steden Berlijn, Rome, Tokio, Boston, Washington DC en Seattle.

Beschikbaarheid en prijzen
De beide edities van Flight Simulator 2000 zijn vanaf 11 november 1999 verkrijgbaar. De verwachte verkoopprijs van de Standard-versie bedraagt f 139,- / BEF 2499/ ? 70,- van de Professional f 189,- / BEF 3499 / ? 90,- inclusief BTW. Bezitters van de vorige uitvoering van Flight Simulator krijgen bij aankoop van versie 2000 f 20,- /BEF 300/ ? 10,- (Standard) of f 30,- /BEF 450/ ? 15,- (Professional) terug.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74
Microsoft N.V., Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 - 704 33 22 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.
Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.
Microsoft, Windows en Windows NT zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.