NMa onderzoekt overname VNU Dagbladen door Wegener Arcade

Persbericht 9925

Den Haag, 18 oktober 1999

NMa gaat overname van VNU Dagbladen door Wegener Arcade nader onderzoeken

De directeur-generaal van de Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) heeft heden bepaald, dat voor de overname van VNU Dagbladen door Wegener Arcade een vergunning is vereist. Na een eerste onderzoek concludeert de NMa, dat er als gevolg van de voorgenomen overname een machtspositie zou kunnen ontstaan of worden versterkt op de relevante lezersmarkten voor (regionale) dagbladen, en op de markten voor advertenties met een regionaal en lokaal bereik in regionale dagbladen en huis-aan-huisbladen. Hierdoor kan de daadwerkelijke mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan significant worden belemmerd.

Partijen zijn actief op het gebied van media. Wegener geeft een groot aantal regionale dagbladen uit, evenals huis-aan-huisbladen, kabelkranten, radio en televisie, drukkerij-activiteiten en direct marketingdiensten. VNU Dagbladen geeft een aantal regionale dagbladen uit en heeft activiteiten op het gebied van drukkerijen, kabelkranten, regionale televisie en een persdienst.

Door de overname ontstaat voor de nieuwe combinatie in sommige regio's in Nederland een monopoliepositie (tegen de 100% marktaandeel) op de lezersmarkt, aangezien de nieuwe combinatie daar de gehele markt voor regionale dagbladen in handen krijgt (bijvoorbeeld in het gebied Arnhem/Nijmegen, Enschede/Hengelo, Terneuzen). Ook als de concurrentie door landelijke dagbladen erbij wordt betrokken, is er in deze gebieden sprake van zeer hoge marktaandelen (rond de 70% of hoger). In haar vervolgonderzoek zal de NMa de onderliggende aspecten en structuur van deze markt nader in kaart brengen onder andere door middel van consumentenonderzoek.

Wat de adverteerdersmarkt betreft lijkt er voor de nieuwe combinatie ook een zeer sterke positie te ontstaan (met een marktaandeel van ruim boven de 50%) op het gebied van de regionale en lokale advertenties in de overlapgebieden (regio Gelderland en Achterhoek/Twente en Zeeuws- Vlaanderen), aangezien de partijen in sommige gebieden zowel de regionale dagbladen als de huis-aan-huisbladen in handen hebben. De sterke positie van de partijen op de lezersmarkt vindt haar weerslag op de advertentiemarkt. In het vervolgonderzoek zal de concurrentiedruk van andere media worden bekeken.

Nadat de partijen bij de NMa een vergunning hebben aangevraagd, heeft de NMa dertien weken om nader te onderzoeken of de overname inderdaad zal leiden tot een economische machtspositie.

Noot voor redacties