CDA: interventie Bolkestein bij uitvoering nitraatrichtlijn

Datum nieuwsfeit: 19-10-1999

Nieuws uit het Europarlement

19 oktober 1999

Bolkestein moet ingrijpen bij uitvoering nitraatrichtlijn

Met de invoering van de EU-nitraatrichtlijn dreigt de interne concurrentieverhoudingen tussen de EU-lidstaten verstoord te worden. Om die reden is een interventie van de EU-commissaris voor de interne markt, Frits Bolkestein, op zijn plaats. Dit zegt CDA-Europarlementariër Albert Jan Maat (landbouw) vanavond op een landbouwbijeenkomst in Toldijk.

Volgens Maat hebben negen van de vijftien lidstaten nog steeds geen goedgekeurd uitvoeringsplan. Bovendien heeft Nederland het hele Nederlandse grondgebied als kwetsbaar omschreven, terwijl bijvoorbeeld Ierland heeft gemeld geen enkel kwetsbaar gebied te hebben. Daarnaast worden de gebieden op basis van nationale grenzen vastgesteld en worden nationaal verschillende meetmethodes gehanteerd. Dit soort van verschillen zorgt ervoor dat de uitwerking van de nitraatrichtlijn per land zeer verschillend uitpakt voor de boeren.

"Ik heb het gevoel dat lidstaten de uitvoering van de nitraatrichtlijn gebruiken om daarmee de eigen boeren te bevoordelen. Behalve Nederland dan. Vandaar dat ik hierbij Commissaris Bolkestein oproep om dit eens grondig uit te zoeken.
Bovendien zijn het met name de veehouderijbedrijven met schapen en/of de varkenshouderij het meest de dupe. Deze bedrijven hebben vaak fors geïnvesteerd in milieumaatregelen maar worden nu het slachtoffer van rammelende Europese en nationale wetgeving. Het is onbestaanbaar dat 50% van de noordelijke veehouders hierdoor hun mest buiten het bedrijf moeten afzetten en dat in concurrentie met zuidelijke varkenshouders. Bovendien zal de schapenhouderij in het Noorden gedecimeerd worden." aldus Maat.

Woordvoerder: Albert Jan Maat, telefoon 06-54271314 voor meer bijzonderheden: Eduard Slootweg, voorlichter, telefoon 00-32 75 721 280
De bijeenkomst is vanavond vanaf 19.30 uur in restaurant "Den Bremer", Zutphen Emmerikseweg 37 in Toldijk. telefoon 0575-451205