3000 gulden boete voor Vitesse in werkvergunningkwestie

Datum nieuwsfeit: 19-10-1999
Vitesse Nieuws

Uitspraak politierechter: Vitesse geldboete van 3000 gulden

Dinsdag 19 oktober heeft de Economische Politierechter van de Arrondissementsbank te Arnhem Vitesse veroordeeld tot een geldboete van 3000 gulden, wegens het laten verrichten van arbeid van drie Kameroenezen in wedstrijden van de A en de B-jeugd.

De Economische Politierechter heeft zich op het standpunt gesteld dat er wel sprake is van arbeid. Hij is op dit standpunt gekomen met name op grond van de zogenaamde "koelkastcontracten" die Vitesse met de drie Kameroenezen had gesloten. Het verweer van Vitesse dat de koelkastcontracten gelezen moeten worden als een opleidingsovereenkomst is niet door de Economische Politierechter gehonoreerd.

Ten aanzien van het verweer van Vitesse dat er sprake is van een afwezigheid van alle schuld omdat nimmer eerder ter sprake was gekomen dat jeugdspelers ook in het bezit moeten zijn van een tewerkstellingsvergunning, oordeelde de Economische Politierechter dat niet gebleken is dat Vitesse is afgegaan op uitlatingen van de Arbeidsinspectie. Vitesse heeft zich onvoldoende georiënteerd bij het bevoegd gezag. Vitesse had in het verleden wel degelijk contact met de Arbeidsinspectie over deze kwestie. Het oordeel van de Economische Politierechter komt Vitesse dan ook onjuist voor.

Vitesse beraadt zich op dit moment of zijn in hoger beroep zal gaan. Het uitvoerige vonnis is thans onderwerp van studie.

Vitesse heeft inmiddels de Stichting Voetbalacademie Vitesse opgericht Indien het vonnis in stand blijft, zal Vitesse haar jeugdige vreemdelingen opleidingsovereenkomsten laten aangaan met deze stichting.

Vitesse betreurt het dat de Economische Politierechter niet heeft willen volstaan met een schuldverklaring zonder straf, omdat het een pilotcase betrof. Het is de eerste keer dat de Economische Politierechter zich over een dergelijke situatie heeft uitgelaten, een stuatie die bij vele betaald voetbalorganisaties speelt.