Concurrerende kilowattuurprijs basis plan zonne-energie

Datum nieuwsfeit: 19-10-1999
19-10-1999

Concurrerende kilowattuurprijs vormt basis voor Deltaplan zonne-energie

AMERSFOORT - Het bereiken van een concurrerende kilowattuurprijs van circa 35 cent in het jaar 2005 vormt het uitgangspunt voor het Deltaplan Zonne-energie in Nederland. Om deze doelstelling te bereiken moet er in het jaar 2005 in totaal 500 MegaWatt aan zonnepanelen zijn geplaatst. Het Deltaplan is een eerste aanzet in de discussie om te komen tot de nadere invulling van het tweede PV-convenant (PV = PhotoVoltaisch) dat de periode 2001-2005 beslaat. Het huidige PV-convenant kent een doelstelling van 8 MegaWatt in 2000.

Directeur Gosse Boxhoorn van Shell Solar Energy B.V. te Helmond noemt het Deltaplan - op de dag dat in Amersfoort op feestelijke wijze 1 Megawatt in gebruik wordt genomen
-"ambiteus, maar technisch en maatschappelijk zeer wel haalbaar". Samen met onder meer een aantal energie-distributiebedrijven, ECN en projectontwikkelaar Sunergy - waarmee gesprekken al gaande zijn - wil hij er graag zijn schouders onderzetten.

Het beter betaalbaar krijgen van zonne-energie heeft alles te maken met het creëren van een markt. Bij het creëren van deze markt wordt nadrukkelijk gekeken naar de voor de komende jaren geplande woningbouw op VINEX-lokaties. Het gaat daarbij om 60 tot 80 duizend woningen per jaar. Boxhoorn: "Als je deze woningen zou uitrusten met 10 zonnepanelen, dan kun je al tussen de 60 en de 80 MegaWatt per jaar halen"

Daaraan kunnen worden toegevoegd zonnepanelen in renovatieprojecten in bestaande woningbouw, zonnepanelen op gevels alsmede plaatsing op geluidswallen. Wanneer het thans in discussie zijnde Deltaplan ingebracht zou worden in het tweede convenant PV komt vervolgens ook de particuliere markt duidelijker in beeld. Boxhoorn: "Tegen die tijd komt de prijs van een zonnepaneel op rond de 300 gulden te liggen en dat bedrag valt in de categorie: impulsaankoop op de zaterdagmiddag"

Nota
De bevindingen en uitkomsten van de discussie die thans gevoerd wordt, zullen worden samengevat in een rapport. Deze nota - zo is het streven - wordt nog voor het einde van dit jaar aangeboden aan de Minister van Economische Zaken. De ideeën over de mogelijkheden tot financiering van het Deltaplan vormen een belangrijk onderdeel van deze nota.